به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

برطرف شدن بیمارى ‏ها در عصر ظهور

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۶ ق.ظ | بازدید: ۱۷۲۰ | دسته بندی: مهدویت

امام زمان (عج)


برطرف شدن بیمارى‌‏ها در عصر ظهور

در روزگارى که جهان سرشار از شادى و خرسندى است و بساط شادمانى در سراسر گیتى همچون بهشت برین گسترده است (جهان پس از ظهور)، افراد گرفتار، زمین‌گیر و نابینا چگونه مى‏‌توانند شریک شادى دیگران باشند؟!

چگونه ممکن است تابش نور ولایت، همه جا و همه افراد را فرا گیرد، ولى بر بیماران، گرفتاران و... نتابد؟! و آنان همچنان در غم و اندوه و ناراحتى به سر برند؟!


براى شرکت همه افراد جهان در شادمانى جهانى، و فراگیر شدن بساط شادى در سراسر گیتى، با قدرت ولایت اهل بیت علیهم السلام گرفتارى از همگان رخت برمى‌‏بندد و بیمارى و گرفتارى هیچ انسانى را نمى‌‏آزارد! زیرا لازمه حکومتى که در آن فقط خداوند حکومت مى‏‌کند و همه جهانیان در پناه قدرت ولایت مى‌‏باشند و از شیطان و شیطان‏پرستانِ ستمگر نشانى نیست، این است که همگان در راحتى و آسایش باشند.


اکنون سزاوار است به همه آنانى که سایه شوم یأس و نااُمیدى وجود آن‏ها را فرا گرفته، این بشارت بزرگ را از گفتار خاندان وحى علیهم السلام نقل کنیم، تا با گفتار سرورآفرینِ آن بزرگواران اُمید و انتظار سراسر وجودشان را فرا گیرد و وسوسه‏‌هاى شیطان فریبگر از افکار و اندیشه‏‌هایشان زدوده شده و بذر اُمید در اعماق قلبشان ریشه کند.


اکنون به این بشارت آسمانى توجّه کنید: حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:

من أدرک قائم أهل بیتی من ذی عاهة برأ ، ومن ذی ضعف قوی.(1)

هر کس قائم اهل بیت مرا درک کند و مریض باشد سالم مى‌‏شود، و کسى که داراى ضعف و ناتوانى است قوى مى‌‏گردد .


در توضیح روایت مى‏‌گوییم: در عصر درخشان ظهور، نه تنها افرادى که داراى مرض‏هاى جسمى هستند شفا مى‌‏یابند، بلکه بیمارى‏‌هاى روحى و کمبودهاى روانىِ همه افراد نیز برطرف مى‏‌شود. زیرا توانا شدن همه افراد ضعیف - که حضرت باقر العلوم علیه السلام وعده آن را داده‌‏اند - به بیماران جسمى اختصاص ندارد؛ بلکه هر گونه ناتوانى از قبیل ضعف در تصمیم‌‏گیرى و اراده، پستى همّت، ناتوانى در تمرکز فکر و هر گونه سستى و کمبود، در روزگار رهایى برطرف مى‌‏شود، و نه تنها ضعف و بیمارى از میان مى‏‌رود؛ بلکه قدرت و سلامتى جایگزین آن‏ها مى‌‏گردد.


بنابراین از کلام آن بزرگوار - که مى‌‏فرمایند : «ومن ذی ضعف قوی» ؛ یعنى «هر کس داراى ضعف باشد قوى مى‌‏گردد» - دو نکته اساسى و مهمّ استفاده مى‏‌شود :

1 - معناى این فرمایش ، مطلق است و اختصاص به ضعف و کمبودهاى جسمى ندارد. از نظر روانى نیز هر کس داراى ضعف باشد، کمبود او هم برطرف خواهد شد.


قابل توجّه است که بسیارى از بیمارى‏‌هاى جسمى بر اثر کمبودهاى روانى است، که در عصر درخشان ظهور بر اثر برطرف شدن ضعف‏هاى روانى، کمبودهاى جسمى نیز خود به خود برطرف مى‌‏شود.


بازگشت نیرو و قوّت به انسانها در عصر ظهور

2 - نکته دیگرى که از این روایت استفاده مى‌‏شود و پسندیده است که مورد توجّه قرار گیرد، این است که در این روایت نه تنها بشارتِ برطرف‏ شدن ضعفها و بیمارى‌‏هاى همه مردم، وارد شده بلکه به جایگزین شدن قدرت و صحّت به جاى ضعف و بیمارى تصریح شده است.


زیرا حضرت فرموده‌‏اند: «ومن ذی ضعف قوی» ؛ «هر کس داراى ضعف باشد قوى مى‌‏گردد» . بنابراین در سطح جهان نه تنها افراد ضعیف و ناتوان وجود نخواهند داشت بلکه همه مردمان از قدرت، قوّت و توانایى برخوردار خواهند بود.


به این مطلب در روایتى که امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام، از امام سجّاد علیه السلام نقل نموده‌اند تصریح شده است، آن حضرت فرمودند:

إذا قام القائم أذهب اللَّه عن کلّ مؤمن العاهة، وردّ إلیه قوّته .(2)

هر گاه قائم قیام نماید، خداوند مرض را از هر فرد مؤمن مى‌‏برد و توانایى او را به سویش برمى‌‏گرداند.


با توجّه به این حقیقت که در عصر درخشان ظهور ، همه مردمان جهان داراى ایمان و مؤمن خواهند بود، این مطلب واضح مى‏شود که در آن زمان، هیچ فرد مریضى وجود نخواهد داشت، بلکه قوّت و قدرتى را که قبلاً داشته است به او برمى‏‌گردد.


آیا اکنون که افراد ضعیف، ناتوان و مریض سراسر جهان را پر نموده‌‏اند، سزاوار نیست براى برطرف‏ شدن همه ضعفها و بیماریها دست به دعا برداشته و براى فرا رسیدن روزگار رهایى از همه گرفتاریها دعا نمایند؟

آیا مردم نباید بدانند که روزگارى بس سرورآفرین فرا مى‌‏رسد که در آن روزگار در سراسر گیتى حتّى یک فردِ گرفتار و بیمار وجود نخواهد داشت؟!


آیا مردم نباید بدانند پس از گذشت میلیاردها سال از خلقت زمین و پس از گذشت هزاران سال از آفرینش بشر ، هنوز هدف خداوند از آفرینش انسان در جهان تحقّق نیافته است؟!

آیا گمان مى‏‌کنند خداوند، جهان را براى همین وضع اسف‏ انگیزى که دارد، خلق کرده است؟


آیا با توجّه به علم و قدرت عظیم الهى، وجود این همه افراد ضعیف، ناتوان، معلول، مریض و ناقص ‏الخلقه دلیل بر آن نیست که هنوز نظم جهان در سایه حکومت عدل الهى سامان نیافته است؟!

مگر نمى‌‏دانند خداوند به برکت وجود خاندان وحى علیهم السلام سرانجام همه گرفتاران را در سراسر گیتى از غم و اندوه و گرفتارى نجات مى‌‏بخشد؟!


آرى ؛ در آن روزگار که تشعشع انوار تابناکِ ولایت سراسر جهان را فرا گیرد، خداوند بزرگ به برکت درخشش انوار درخشنده خاندان وحى علیهم السلام، انسان‏ها را از هر گونه گرفتارى رهایى مى‌‏بخشد؛ به گونه‌‏اى که در سراسر عالم هیچ فردى گرفتار نخواهد بود.

اکنون به فرمایش امام حسین علیه السلام توجّه کنید:

... ولایبقى على وجه الأرض أعمى ولا مقعد ولا مبتلى إلاّ کشف اللَّه عنه بلاؤه بنا أهل البیت علیهم السلام .(3)

سرانجام در عصر ظهور هیچ فرد نابینا(4) و زمین‌گیر و مبتلا باقى نمى‌‏ماند مگر آن که خداوند به وسیله ما اهل بیت بلا را از او برطرف مى‌‏نماید.


از این کلام استفاده مى‌‏کنیم که در آن روزگار پرشکوه، هیچ گونه گرفتارى براى مردمِ آن عصر وجود ندارد، و در آن زمان غم‏ها و اندوه‏‌ها پایان مى‌‏یابد و هر گونه مرض، ناراحتى و بلا از همگان برطرف مى‌‏شود و شادى و سرور، سراسر جهان را فرا مى‌‏گیرد و این بر اثر قدرت ولایت اهل بیت عصمت علیهم السلام است که در آن روز به خواست خداوند مهربان در سراسر عالم حکومت مى‌‏کند.


قابل توجّه است که: «از زمان بقراط، پزشک معروف یونانى پزشکان تا امروز با تحقیق در بیماریهاى گوناگون توانسته‌‏اند چهل هزار بیمارى را که ممکن است انسان به آن مبتلا شود ثبت کنند و علائم آن‏ها را مشخص نمایند و اگر دارو براى درمان دارد آن دارو را بگویند.»(5)

آمارى که نقل کردیم مربوط به ده‏‌ها سال پیش است که با افزایش گناهان، بیمارى‏‌هاى جدید به آن‏ها افزوده شده است؛ زیرا همان گونه که در روایات وارد شده افزایش گناهان سبب ایجاد بیمارى‌‏هاى جدید مى‌‏شود.


پی نوشت:

1) بحار الأنوار : 335/52 .
2) الغیبة مرحوم نعمانى : 317 .
3) بحار الأنوار : 62/53 .
4) سازمان بهداشت جهانى : در حال حاضر ، 45 میلیون نفر نابینا در دنیا زندگى مى‌‏کنند و هر ساله 1 تا 2 میلیون نفر به این آمار افزوده مى‏‌گردد . (آمارها پرده برمى‌‏دارند : 202)
5) مغز متفکّر جهان شیعه : 387 .

 

منبع: 

کتاب دولت کریمه امام زمان (عج) - سید مرتضى مجتهدى سیستانى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی