به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

مراد از شرایط ظهور چیست؟

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۰۱ ب.ظ | بازدید: ۲۲۳۸ | دسته بندی: پرسش و پاسخ مهدوی

پرسش و پاسخ (48)

مراد از شرایط ظهور چیست و با علائم ظهور چه تفاوتی دارد؟


پرسش و پاسخ مهدوی


 دانلود کلیپ (حجم: 7MB)


پاسخ:

شرایطِ یک پدیده به اموری گفته می‌شود که آن پدیده به آنها وابستگی وجودی دارد، و تا آنها نباشند آن شیء به وجود نمی‌آید.

طبق این تعریف، شرایط ظهور به اموری اطلاق می‌شود که امر ظهور امام زمان(عج) به آنها وابسته بوده و تا آنها محقق نشوند، ظهور امام زمان(عج) رخ نمی‌دهد.

 اما علائم ظهور به اموری گفته می‌شود که بیانگر نزدیکی امر ظهور هستند و تحقق هر یک از آنها نشانگر نزدیک شدن فرج و ظهور امام عصر(عج) است.

 

با توجه به این تعریف که از شرایط و علائم ذکر شد، تفاوت‌هایی بین این دو موضوع وجود دارد، منتها تفاوت اصلی و اساسی این است که وابستگی ظهور به شرایط یک ارتباط و وابستگی تام وجودی و حقیقی است، ولی علائم برای ظهور، فقط حالت کاشفیت دارند.

 

البته در کنار این اختلاف اساسی، اختلاف‌ها و تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد، از جمله اینکه نشانه‌های ظهور به صورت پراکنده و جدا از هم می‌توانند رخ بدهند و در نهایت امام زمان(عج) ظهور کند، ولی شرایط باید با هم و در کنار یکدیگر باشند تا ظهور امام(ع) تحقق پیدا کند.

 

تفاوت دوم این است که به علت عدم ارتباط وجودی بین علائم با ظهور، امکان دارد یک علامت یا برخی از علائم اتفاق نیفتد یا در یک زمان حادث شوند و تمام شوند و بعد از آن ظهور واقع شود. ولی برای تحقق ظهور باید همه‌ی شرایط، با هم موجود باشند؛ لذا در صورت نبودن حتی یک شرط ظهور امام زمان(عج) محقق نمی‌شود، این به علت رابطه وجودی شرط و مشروط است.

 

و تفاوت سوم این است که علائم چون حالت نشانه بودن را دارند لذا ممکن است یک علامت بعد از ظهور، مثلا روز بعد اتفاق بیفتد؛ ولی شرایط باید پیش از ظهور آماده و موجود باشند.

 

البته تفاوت‌هایی دیگری هم وجود دارد در این میان.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی