به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

معرفی و دانلود کتاب هایی با موضوع غدیر و مهدویت

چهارشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۲۱ ق.ظ | بازدید: ۴۵۲۲ | دسته بندی: کتاب

1- نام کتاب: پیمان غدیر، بیعت با مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی
ناشر: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر
تعداد صفحات: 160 صفحه

کتاب پیمان غدیر بیعت با مهدی

دریافت(PDF):

لینک1

لینک2

لینک3


معرفی کتاب: این کتاب شامل 4 فصل می باشد. در فصل اول «پیام غدیر در کتاب و سنت»، به بیان پیمان و عهد الهی که بر عهده بشر به واسطه ابلاغ خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله  است، پرداخته شده است.

در دو فصل بعد به دلایل قرآنی و روایی التزام و وفای به این پیمان الهی پرداخته شده و ثابت می گردد که از جمله بهترین راههای وفای به این پیمان الهی، خدمتگزاری به آستان مقدس حضرت ولی العصر ارواحنا فداه است.

در نهایت در فصل چهارم به چگونگی خدمت مقبول به ساحت مقدس امام زمان علیه السلام در آینه دعاها و روایات مربوط به عید غدیر پرداخته می شود.

در پشت جلد کتاب این مسیر محتوایی اینگونه ترسیم شده است:

«از دیروز، پیمان غدیر، تا ما دست به دست شد

و بانگ منادیان، دهان به دهان به گوشمان رسید

و مهر امیر علیه السلام، تا قلبهامان، سینه به سینه جریان گرفت.

این بار، وقت وفای ماست

و این دستان بیعت مهدی است

و امروز غدیر ...

وقت است که دلدادگان مهدی علیه السلام، دلباختگان خدمت او شوند.

وقت است که آستین نصرتش بالا زنند و حلقه غلامی اش به گوش آویزند.

وقت است که لحظه به لحظه، پیگیر رضایتش باشند، اما:

شرمگین و بنده وار،

ترسان و امیدوار،

خالص و بی آلایش و بیدار ...»


2- نام کتاب: موعود غدیر (سیمای حضرت مهدی عجل الله فرجه به روایت غدیر)

نویسنده: اصغر صادقی

ناشر: آفاق

تعداد صفحه: 88

کتاب موهود غدیر

مشاهده محتوای دیجیتالی کتاب

دریافت:

PDF ، لینک2

اندروید

جاوا

معرفی کتاب: بخش اول این کتاب راجع به سندیت خطبه‌ی غدیر در منابع مختلف شیعه و سنی و ذکر تعداد این منابع پرداخته است. فرازهای مختلف خطابه را مورد بررسی قرار داده و در مورد بار توحیدی فراز اول، نازل شدن آیه‌ی تبلیغ، معرفی امام علی علیه السلام  و... توضیح داده است. در این نوشته، به توضیح حدیث ثقلین نیز پرداخته شده و آن را در زمان ما اثبات می‌کند و نتیجه می‌گیرد که باید همراه ثقل اکبر (قرآن) ثقل اصغر نیز قرار بگیرد که در زمان ما حضرت مهدی علیه السلام می‌باشد.

در بخش‌های بعدی به بررسی واژه‌ی نور در آیات وروایات پرداخته و سپس با تبیین سیمای حضرت مهدی ارواحنا فداه در خطبه غدیر و با استفاده از فرمایش رسول خدا صلی الله علیه وآله باز ستاننده حقوق ائمه علیهم السلام معرفی می نماید خلاصه آن که پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر، مبعوث غدیر را معرفی و با نوید به موعود غدیر اوضاع زمان ظهور را تشریح فرموده‌اند.


3- نام کتاب: تجلی اهداف غدیر در عصر ظهور

نویسنده: علی اصغر رضوانی (با مقدمه آیت الله ابوالقاسم خزعلی)

ناشر: صبح امید یاران

تعداد صفحه: 136

تجلی اهداف غدیر در عصر ظهور

دریافت


معرفی کتاب: غدیر یکی از وقایع مهم تاریخ اسلام است و نویسندگان زیادی تاکنون با تالیف کتاب هایی تلاش کرده‌اند تا این واقعه مهم را از ابعاد مختلف معرفی کنند.

این کتاب تلاش کرده ضمن بررسی واقعه مهم غدیر که شالوده و بنیان ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌باشد، و به خواست خدا با ظهور آخرین ذخیره الهی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، اهداف بلند و جهان شمول آن تجلی و تحقق می‌یابد، به ابعاد گوناگون این واقعه بزرگ تاریخی پرداخته و به برخی شبهات در این باره پاسخ دهد.

در مقدمه آن که به قلم آیت ا...خزعلی است، می‌خوانیم:

«کتاب تجلی اهداف غدیر، توسط یکی از دلدادگان امیرالمومنین(ع) و پرچم‌دار بنیاد غدیر در دیار قم نوشته شده و کافی است بر فهرست موضوعاتش نظر کنیم تا به مقدار تلاش نویسنده این کتاب و آگاهی اش به کتب اهل سنت پی ببریم.»

این کتاب دارای 2 فصل است و در هر یک از این فصل‌ها موضوع‌های مختلف مرتبط با واقعه غدیر شامل، اهمیت واقعه غدیر و پیام های آن به جامعه اسلامی، آثار و فواید بحث مهدویت، وظیفه ما در عصر غیبت کبری و ... عنوان شده است.


4- نام کتاب: غدیر روز بیعت با امام زمان علیه السلام (برداشتی از کتاب "سراج المنیر فی اعمال بوم الغدیر")
نویسنده: آیت الله میرزا محمّد باقر فقیه ایمانی

محقق: موحد ابطحی، سید محمد
ناشر: عطر عترت، اصفهان

تعداد صفحه: 80

کتاب غدیر روز بیعت با امام زمان

معرفی کتاب: واقعه مهم غدیر که در حجةالوداع صورت گرفت، یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که دوست و دشمن نتوانسته‌اند به سادگی از کنار آن عبور کنند و در طول تاریخ، همواره مورد نظر و توجه دانشمندان بوده است و این نیست مگر به سبب مسأله بسیار مهمی که در این روز اتفاق افتاده و آن خلافت و جانشینی مولانا و سیدنا امیرالمؤمنان علی بن ابی‌طالب‌(ع) است.


تجلی غدیرخم و احیاء و تجدید خاطره این روز با ظهور حضرت مهدی(عج) موضوع تحقیق این کتاب است. نگارنده در بخش اول درباره واقعه غدیر و نزول آیه 7 سوره مائده حرکت به سوی مکه معظمه به منظور انجام فریضه حجه‌الوداع و حوادث پس از آن تا ورود پیامبر اکرم(ص) به سرزمین غدیرخم بحث می‎کند. وی سپس خوانندگان را با فرازهایی از خطبه پیامبر اکرم و مفاد و محتوای آیات سوره مائده که بر جانشینی پیامبر اکرم و پیشوایی جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر حکایت دارد، آشنا می‎سازد. نویسنده در ادامه فضایل روز غدیر را با استناد به احادیثی از قول حضرت امام رضا(ع) برشمرده و راجع به پارهای از اعمال روز غدیر و چگونگی بیعت با امام زمان و آداب و شرایط بیعت ذیل عناوین فرعی دیگری سخن می‎گوید.


اثر حاضر که در سه بخش، واقعه غدیر و قضایای قبل و بعد از آن، برخی از فضایل روز غدیر و بیان برخی از اعمال روز غدیر تنظیم شده برگرفته از کتاب شریف «سراج المنیر فی اعمال یوم الغدیر» اثر مرحوم آیت‌الله میرزا محمدباقر فقیه ایمانی است.

کتاب "غدیر روز بیعت با امام زمان(عج)" به بیان برتری بیعت با امام زمان(ع)، به عنوان برترین اعمال در روز غدیر می پردازد و اقسام بیعت با آن امام بزرگوار را بیان می کند؛ از جمله بیعت قلبی، عملی و زبانی. 
از این میان، بیعت قلبی مقدمه بر بقیه و از اهمیّتِ بیش تری بر خوردار است. در واقع این کتاب، تجدید بیعت با امام زمان را از مهم ترین اعمال، در قبال غدیر می داند؛ چون بیعت با سایر ائمه(ع) که در گذشته صورت گرفته است. 
در پایان، آداب و شرایط بیعت را بیان نموده که شاملِ خلوص؛ یعنی تولّی و تبرّی و اجتناب از گناهان است.

در بخشی از این کتاب آمده است: 
"از برترین اعمال در روز عید غدیر، تجدید بیعت با وجود مبارک ونازنین ولی الله المطلق، القائم بالصدق وبالحق، بقیه الله الاعظم حضرت حجة ابن الحسن العسکری(ع) است. زیرا مهمترین امر، بعد از توحید و نبوت، امر ولایت ائمه اطهار و قبول آن است و بهترین روزها روز عید غدیر است و خداوند هم اراده فرموده که در این روز، تجدید بیعت با امیرالمؤمنین(ع) انجام گیرد. پس بهترین و والاترین عملی که مؤمن در روز شریف غدیر باید انجام دهد، تجدید بیعت با امام و ولی زمان خودش است.
زیرا این بیعت با امام و ولی زمان یکبار در غدیر اتفاق افتاد، آنجا که پیامبر(ص) فرمود:
أَلاوَإِنَّی قَدْ بایَعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایَعَنی وَأَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ.(احتجاج جلد1)
من با حضرت احدیت بیعت کرده ام و علی با من بیعت کرده است و من از طرف خدا (برای علی) از شما بیعت می گیرم.
باید بدانیم این بیعت، تنها دست دادن با ولی خدا نیست بلکه منظور تسلیم بودن قلبی، زبانی وعملی است، چراکه اگر غیر ازاین باشد بیعت پیامبر(ص) با خداوند معنائی نخواهد داشت."


5- نام کتاب: یاد امام عصر ارواحنا فداه در عید غدیر خم

نویسنده: محمدرضا رحیمیان

ناشر: الماس

تعداد صفحه: 64

کتاب یاد امام عصر در عید غدیر

معرفی کتاب: 

محمد رضا رحیمیان در مقدمه کتاب، عید غدیر را عید معرفی برگزیدگان خداوند معرفی نموده است و چنین می نویسد: پیامبر رحمت برای مردم آخرالزمان که در سردرگمی و تحیّر فرو رفته و ارزش های انسانی را وا گذاشته و در گرداب بلایا و سختی ها غوطه ورند، دستوراتی ارائه می دهد که: « ای گروه مردم؛ آخرین امامان از ما، مهدی قائم است و هدایت کننده شما است . او صاحب تمام علوم است و او حجت باقی خداوند است و بعد او حجتی نیست و حق و حقیقتی نیست مگر با او و نور و هدایتی جز او نمی باشد.» 
وی می نویسد: شیطان ها و شیطان صفتان، مانع رسیدن این طنین دلنوازند تا جامعه بشریت را هم چنان در ظلمت و گمراهی فرو برده و خود، جان و مال و ناموس مردم را به یغما برند. 
محمد رضا حیدریان هدف از این نوشتار را ذکر عید غدیر در دوران غیبت یادکرده و می نویسد: با برپایی یاد آخرین هدایتگر و رهنمای بشریت، امام عصر(عج)، شایسته است مختصری از وظایف خود را در این روز جاودانه نسبت به مولای مان ادا نمائیم واعمال این روز مبارک را به نیّت تعجیل در فرج آن یار سفر کرده انجام دهیم. 
نویسنده کتاب سخن از غدیر را سخن از اصل دین و کلام درباره اساس همه ادیان می داند و می نویسد: اگر غدیر نبود، دین و آیینی نبود و نفی غدیر مساوی با نفی اساس دین و بلکه انکار تمام ادیان الهی است؛ چرا که نتیجه تمام ادیان الهی در غدیر به تکامل می رسد. 
وی ملاک ارزش و سنجش تمام اشیاء و موجودات را در شناخت غدیر و صاحب آن خلاصه می داند و معتقد است: شناخت واقعی صاحب غدیر و شاه ولایت، حضرت امیر المؤمنین علی (ع) در سطح بسیار عالی، تنها در دوران ظهور شکوهمند آخرین وارث و یادگار غدیر حضرت بقیة الله الاعظم (ره) و در دولت کریمه آن بزرگوار تحقق پیدا خواهد کرد. 

نویسنده در این کتاب، عناوین مهم زیر را مورد بحث قرار داده است که بخش هایی از آن را بررسی خواهیم کرد: 
اعمال روز غدیر 
دعای روز غدیر 
فرازی از خطبه غدیر 
امام عصر(عج) تنها وارث غدیر 
دعا برای تعجیل فرج در روز غدیر 
طلب یاری امام عصر(عج) در روز غدیر 

نویسنده زیر عنوان «دعا برای تعجیل فرج در روز غدیر» ، با اشاره به فرازی از خطبه غدیر، یکی از موضوعات مهم خطبه شریف غدیر را بیان مسأله مهدویت و معرفی آخرین وارث غدیر توسط پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بر می شمرد که در دو جای این خطبه شریف ذکر شده است. 
نویسنده با طرح این سوال که چه کاری باید انجام داد تا صاحب غدیر ونیز آخرین وارث غدیر راضی و خشنود شود، می نویسد: تنها راه نجات از نابودی و هلاکت در دوران تیره و ظلمانی غیبت امام عصر(عج) تمسک به ولایت و امامت آن بزرگوار و زیاد دعا نمودن برای تعجیل و ظهور آن حضرت می باشد. 
محمد رضا رحیمیان در بخش دیگری از کتاب به اعمال و سنت های حسنه روز عید غدیر اشاره می نماید و با ذکر دعای روز عید غدیر، دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) را در این روز بسیار مؤثر بر می شمرد، چرا که در روز عید غدیر، خداوند متعال به خاطر عظمت این روز عزیز، حاجات شیعیان و دوستداران حضرت امیر المؤمنین (ع) را به هدف اجابت می رساند. 
رحیمیان در بخش «حزن و اندوه آل محمد در روز عیدغدیر» می نویسد: وقتی انسان مختصری از عظمت و شکوه و روزگار ظهور را بفهمد بیشتر اوقات در حزن واندوه به سر می برد و ایام دوران غیبت بر او تلخ تر می شود و عید و سرور واقعی را تنها در روز باشکوه ظهور امام عصر(عج) محقق می داند. 
نویسنده در پایان با آرزوی تعجیل در ظهور با شکوه مظلوم ترین فرد عالم و آخرین وارث و یادگار ر.ز جاودانه غدیر، این گونه نتیجه گیری می کند که تنها با تمسک به ولایت و امامت امام زمان (عج) است که می توانیم از گرفتاری ها و سختی ها رهایی یابیم، چرا که تنها آن بزرگوار واسطه یعنی خالق و مخلوق است و تنها در صورتی راه هدایت و نجات را می یابیم که دنباله رو او بوده و او را بر خود امام و راهنما قرار دهیم.


6- نام کتاب: غدیر، عاشورا، انتظار

نویسنده: کلثوم محمودی چگنی

ناشر: سیفا

تعداد صفحه: 70

کتاب غدیر عاشورا انتظار

معرفی کتاب: خطبة غدیر تنها خطبه‌ای است که پیامبر خدا (ص) نه تنها شنیدن و دانستن آن را برای همگان واجب دانسته‌اند، بلکه رساندنش به دیگران را نیز بر ما تکلیف نموده‌اند و این امر در مورد هیچ خطبة دیگری از ایشان سابقه ندارد. در این خطبة ملکوتی که پنجاه نام و صفت برای آن در روایات نقل شده، از امام مهدی (عج) نیز نام برده شده است. کتابچة حاضر حاوی سه گفتار با عناوین «غدیر و مهدویت»؛ «عاشورا و مهدویت» و «انتظار» است.

نویسنده این کتاب در فصل غدیر و مهدویت به مباحثی چون امام مهدی(عج) در غدیر، امام مهدی(عج) در آیینه غدیر و غدیر و ظهور پرداخته است.
در فصل عاشورا و مهدویت این کتاب به مباحثی چون نگاه اصلاح‌گرایانه حسینی و مهدوی و ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و یاران امام مهدی(عج) و در فصل سوم نیز به مباحثی از قبیل غیبت و علل آن، انتظار و وظیفه منتطران، ظهور و علائم قبل از آن و حکومت جهانی امام مهدی(عج) اشاره شده است.


7- نام کتاب: جلوه های نور، از غدیر تا ظهور (تحقیقی کوتاه و فشرده پیرامون آخرین نور الهی حضرت مهدی ارواحناه فداه)

نام نویسنده: محمدحسین رحیمیان

ناشر: دار الثقلین

تعداد صفحه: 216

کتاب جلوه های نور، از غدیر تا ظهور

معرفی کتاب: کتاب حاضر با موضوع "مهدویت" با استناد به آیات و احادیث مباحثی از این قبیل را دربرمی‌گیرد: اجرای ولایت حضرت علی (ع) با ظهور امام زمان (عج)، لزوم شناخت امام زمان (عج)، جلوه‌هایی از سیرت و صورت امام زمان (عج)، دوران غیبت، انتظار، آثار دعا برای امام زمان (عج)، و ظهور.

این کتاب، تحقیقی است پیرامون امام زمان(عج) و عصر ظهور. نویسنده با استفاده از منابع روایی امامیّه، در ضمن 7 بخش، ابتدا به نقش امام در جامعه اسلامی پرداخته و با اشاره به واقعه‏ی غدیر و نصب مولا علی(ع) در این روز، امامت پیشوایان معصوم را در راستای آن، حرکت برای پاسداری از اسلام دانسته است.

وی با یادکرد مسئله‏‌ی غیبت و انتظار و نقش منتظران در این دوران، وظیفه‏‌ی منتظران را بسی سخت و بهترین حالت را، دعا برای تعجیل امام زمان(عج) می‏داند. نگارنده در پایان، با اشاره به ظهور امام زمان علیه‏السلام و علایم و کیفیت ظهور، نتیجه گرفته است که در عصر ظهور، شاهد جهانی با امنیّت و رفاه و همراه با گسترش علم و معنویّت خواهیم بود.


8- نام کتاب: بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی (برای نوجوانان و جوانان)

نویسنده: محمدرضا حکیمی

ناشر: دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌

تعداد صفحه: 176

کتاب بعثت غدیر عاشورا مهدی

مشاهده متن کتاب

معرفی کتاب: نگارنده در این کتاب به زبانی ساده مسائلی را درباره بعثت حضرت محمد (ص)، حادثه روز غدیر، قیام کربلا و غیبت حضرت مهدی (عج) مطرح نموده است.

کتاب «بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی» نوشته محمدرضا حکیمی که برای نوجوانان و جوانان به رشته تحریر درآمده، در دوازده گفتار به مباحثی نظیر بعثت، غدیر، عاشورا و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌پردازد.

نویسنده در این اثر، چهار موضوع از میان مباحث مهم اسلامی را انتخاب و درباره آنها مطالبی را عنوان کرده است تا جوانان کشورمان با مطالعه آنها، با فرهنگ و تاریخ دین خود، آشنا و مبانی آن را هرچه بهتر بشناسند.

از نظر علامه حکیمی، موضوعات این اثر، از مهمترین موضوعات اسلامی است که بررسی هریک از آنها می‌تواند پایه‌های باورهای دینی قشر جوان مسلمان را به بهترین نحو پی‌ریزی و آنها را از همان ابتدا به درک و برداشتی صحیح  و درست از سیر تکوینی و اعتقادی دین مبین اسلام، رهنمون سازد.

کتاب دارای 4 بخش است:

بخش اول: بعثت.

بخش دوم: غدیر.

بخش سوم: عاشورا.

و بخش چهارم: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.


9- نام کتاب: پیوند غدیر و مهدویت

تعداد صفحه: 35

دریافت کتاب

معرفی کتاب: 

کتاب «پیوند غدیر و مهدویت» در 35 صفحه از سوی معاونت پژوهش مرکز تخصص مهدویت منتشر شده است.

کتاب «پیوند غدیر و مهدویت» از عناوین: «موضاعات پیشنهادی»، «سیمای امام زمان علیه السلام از دیدگاه نهج البلاغه(1)»، «بررسی سیمای امام زمان علیه السلام از دیدگاه نهج البلاغه(2)»، «امام مهدی علیه السلام در خطبه غدیر»، «چند روایت از امام علی علیه السلام در مورد امام زمان علیه السلام» و «معرفی چند کتاب» تشکیل شده است.


10- نام کتاب: تجلی غدیر در عصر ظهور

نویسنده: سید محمود بحرالعلوم میردامادی

ناشر: مؤسسه فرهنگی بهار

تعداد صفحه: 14

تجلی غدیر در عصر ظهور

دریافت

معرفی کتاب: کتاب تجلی غدیر در عصر ظهور از آثار سید محمود بحرالعلوم میردامادی(دام ظله) می باشد که در پنج فصل به بررسی مساله غدیر تا ظهور پرداخته است.
این کتاب با عناوین بدعتی بنام سنت، غدیر ترسیم هندسی فکر بشریت، غدیر آب حیات بشریت، جریان غدیر تا ظهور، ظهور مبانی غدیر، امتحان بزرگ الهی و ... نگارش شده است.

نظرات  (۱)

 کتاب برای دانلود بفرستید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی