به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

وظایف منتظران حضرت در دوران غیبت چیست؟

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۵۶ ق.ظ | بازدید: ۲۳۶۳ | دسته بندی: پرسش و پاسخ مهدوی

 پرسش و پاسخ (23)

وظایف منتظران امام زمان(عج) در دوران غیبت کبری چیست؟

پرسش و پاسخ مهدوی 


دانلود کلیپ (حجم: 12MB)


وظایفی که بر عهده یک منتظر هست، می‌توانیم این گونه بشمریم که:


1- معرفت و شناخت امام زمان(ع):

تو روایت‌های ما تأکید فراوان شده به این که انسان باید امام زمان خودش را بشناسد چون پیمودن مسیر درست و صراط مستقیم الهی وابسته به این معرفت و شناخت است. پیامبر اکرم(ص) فرمود که: هر کس امام زمان خودش رو نشناسد مرده است در حالی که مرگش مرگ جاهلی است.


2- الگو پذیری از ائمه معصومین(علیهم السلام):

پیامبر اکرم(ص) در ضمن حدیثی فرمودند که: خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کنند، در حالی که پیش از دوران قیام او، به او و امامان پیش از او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان بیزاری جسته‌اند، آنان دوستان و همراهان من و گرامی‌ترین امت نزد من هستند.

از مهم‌ترین و بهترین رفتارها پرهیزکاری و حسن خلق هست که ما می‌توانیم الگو بگیریم از ائمه معصومین(علیهم السلام). امام صادق(ع) در حدیث زیبایی فرمود که: هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند.


3- یاد حضرت(عج)

از جمله وظایفی دیگری که ذکر شده برای منتظران، بحث یاد حضرت است. اگر کسی به حقیقت منتظر امام(ع) هست باید محبوب خودش را یاد کند و پیوسته در یاد و اندیشه او باشد. یک منتظر واقعی باید سعی کند در همه حال، یاد آن بزرگوار در ذهن و زندگی خودش زنده نگه دارد و مواظب باشد که اعمال خودش رو از انحرافات و کجی‌ها دور نگه دارد.

یاد آن حضرت، با خواندن دعاهای آن بزرگوار، توسل به آن عزیز، صدقه دادن برای سلامتی آن بزرگوار، انجام دادن خیرات به نیت حضرت، دعا کردن برای تعجیل در فرج، ندبه کردن در فراق و دوری او و تجدید پیمان در یاری او محقق می‌شود.


4- تلاش برای حفظ ایمان در دوران غیبت

از جمله وظایفی دیگری که می‌توانیم بشمریم بحث تلاش برای حفظ ایمان خودمان در زمان غیبت است. از آنجا که دوران غیبت دوران خطرناکی است و وسایل فراوانی هست برای به خطر انداختن دین و ایمان ما، یک انسان منتظر باید پیوسته مواظب ایمان و اعمال خود باشد. و در این میان باید از مجتهد جامع الشرایط پیروی کند که این سفارش ائمه معصومین(ع) است چرا که آن مجتهد جامع الشرایط کسی است که به انتخاب امام(ع) به شیعیان معرفی شده تا شیعیان وظایف خودشان را از آن طریق بشناسند و عمل کنند.


5- زمینه سازی ظهور حضرت(ع)

یک منتظر واقعی با درک صحیح انتظار می‌کوشد زمینه ظهور امام زمان(ع) و تحقق حکومت عدل علوی را فراهم کند. او با اصلاح نفس خود و با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سعی می‌کند جامعه را به سمت صلاح و راستی پیش ببرد و به این وسیله زمینه را برای ظهور حضرت آماده کند.

نظرات  (۱)

سلام علیکم؛
مطلب شما در بخش پیوندهای ارسالی قرار گرفت.
با درج لوگو و یا بنر ما در سایتتان به مشهور شدن بخش پیوندهای ارسالی و همچنین مشهور تر شدن خودتان کمک کنید.
چشم براه مطالب خوب شما هستیم.

www.zohur313.com---zohur313.com@chmail.ir

در پناه حق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی