به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

کدام گروه از افراد، مصداق نائبان عام امام زمان اند؟

پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ | بازدید: ۲۳۶۹ | دسته بندی: پرسش و پاسخ مهدوی

پرسش و پاسخ(30)

کدام گروه از افراد جامعه، مصداق نائبان عام هستند و وظیفه و سرپرستی بر دوش آن‌ها گذاشته شده است؟

پرسش و پاسخ مهدوی

دانلود کلیپ (حجم: 9MB)


از دیدگاه عقل تنها فقها و مجتهدان جامع الشرایط می‌توانند رهبری و سربرستی جامعه را به عهده بگیرند. چرا؟ به خاطر اینکه جامعه اسلامی باید بر اساس دستورهای دین اداره بشود. لذا زمامدار باید مسلمانی باشد که از مبانی و احکام دین اطلاع داشته باشد آگاه باشد تا در مواقع مختلف طبق مقررات اسلامی جامعه را رهبری کند و این فرد کسی جز یک فقیه جامع‌ الشرایطی که توانمند در در اداره جامعه و تدبیر جامعه هست، نیست.

امام زمان(عج) در روایتی فرمودند که : «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ ؛ در رویداد‌های مختلفی که برای شما واقع می‌شود به راویان احادیث ما (یا به قولی به کارشناسان دین) مراجعه کنید به درستی که آنان حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنانم.»

روشن است در این روایتی که خدمتتان عرض شد مراد از حوادث واقعه، آن پیشامدها و رخدادهایی است که در جامعه بروز می‌کند و باید به صورت صحیح و طبق نظر دین از این موانع و حوادث گذر کرد. و مصلحت دین و جامعه را در این مسائل در نظر گرفت.

در روایتی عمر بن حنظله از وجود نازنین امام صادق(ع) روایت می‌کند که از حضرت سؤال کرد که در منازعات بین شیعیان با توجه به اینکه حکومت حکومت کفر است، ما باید چه کار کنیم یک شیعه باید چه کار کند؟ حضرت امام صادق(ع) در پاسخ به عمر بن حنظله می‌فرماید که : «باید نگاه کنند کسانی که از شیعیان هستند به کسی که حدیث ما را روایت می‌کند و در حلال و حرام ما تأمل و دقت می‌کند و احکام ما را می‌شناسد. پس به حکم او باید راضی باشند، من او را بر شما حاکم قرار دادم. اگر او به حکم ما حکم داد و از او پذیرفته نشد همانا به حکم خدا استخفاف ورزیده شده است و ما را رد کرده است و کسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است و این در حد شرک به خدا است.»

مراد از شخص آگاه به حلال و حرام، همان فقیه جامع الشرایطی است که با تأمل در روایات، احکام الهی را استنباط می‌کند و به جامعه عرضه می‌کند.

وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر گرامی خدا(ص) نقل می‌کند که فرمود: «اللهم الرحم خلفائی ؛ خدایا بر خلفای من رحم کن» و سه بار این کلمه را تکرار کردند. از حضرتش سؤال کردند که مراد از خلفای شما چه کسانی است؟ پیامبر گرامی خدا(ص) فرمود: «الذین یأتون من بعدی یرون حدیثی و سنتی ؛ کسانی که بعد از من می‌آیند و حدیث و سنت من را روایت می‌کنند.»

نکته قابل توجه این است که تکیه حضرت به راوی بودن حدیث و سنت است که مراد از آن همان آشنایی با سیره پیامبر و احکام الهی است که بنابر روایات در دوران غیبت کبری همان فقیه جامع الشرایط است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی