به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

فضیلت‌ها و اعمال شب نیمه شعبان

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۳۱ ب.ظ | بازدید: ۲۷۸۹ | دسته بندی: سایر

فضیلت احیاء و اعمال شب نیمه شعبان

اعمال شب نیمه شعبان

نیمه شعبان علاوه بر اینکه روز و زمان خجسته میلاد امام عصر(عج) است، فرصت معنوی مناسب و ارزشمندی برای راز و نیاز با خالق هستی و نزدیکی هرچه بهتر و بیشتر به معبود و کسب برکات الهی است . این شب از چنان اهمیتی برخوردار است که هم ردیف و هم پای شب‌های قدر قرار دارد و از این موقعیت می‌توان چون شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، برای کسب خیرات و برکات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را برای کسب فیض داشت.


از پیامبر اکرم در این زمینه روایت‌هاى بسیارى نقل شده از جمله اینکه:
شب نیمه شعبان در خواب بودم که جبرئیل به بالین من آمد و گفت: اى محمد چگونه در این شب خوابیده‌‏اى؟ پرسیدم: اى جبرئیل مگر امشب چه شبى است؟ گفت: شب نیمه شعبان است. برخیز اى محمد، پس مرا از جایم بلند کرد و به سوى بقیع برد، در آن حال گفت: سرت را بلند کن امشب درهاى آسمان گشوده مى‏شوند، درهاى رحمت باز مى‏گردند و همه درهاى خشنودى، آمرزش، بخشش، بازگشت، روزى، نیکى و بخشایش نیز گشوده مى‌‏شوند.
… اى محمد، هر کس امشب را با منزه داشتن خداوند (تسبیح)، ذکر یگانگى او ، یاد بزرگى او (تکبیر)، راز و نیاز با او (دعا)، نماز، خواندن قرآن، نمازهاى مستحب و آمرزش خواهى (استغفار) صبح کند، بهشت جایگاه و منزل او خواهد بود و خداوند همه آنچه را که پیش از این انجام داده و یا بعد از این انجام مى‌‏دهد، خواهد بخشید…


امیرمؤمنان على (ع) در روایتى دیگر در فضیلت شب نیمه شعبان چنین مى‏گوید:
در شگفتم از کسى که چهار شب از سال را به بیهودگى بگذراند: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و اولین شب از ماه رجب…

از امام صادق (ع) روایت شده که پدر بزرگوارشان در پاسخ کسى که از فضیلت شب نیمه شعبان از ایشان پرسیده بود فرمودند:
این شب برترین شبها بعد از شب قدر است، خداوند در این شب فضلش را بر بندگان جارى مى‌‏سازد و از منت خویش گناهان آنان را مى‌‏بخشد، پس تلاش کنید که در این شب به خدا نزدیک شوید. همانا این شب، شبى است که خداوند به وجود خود سوگند یاد کرده که در آن درخواست کننده‏اى را، مادام که درخواست گناه نداشته باشد، از درگاه خود نراند.
این شب، شبى است که خداوند آن را براى ما خاندان قرار داده است، همچنان که شب قدر را براى پیامبر ما قرار داده است. پس بر دعا و ثناى بر خداوند تعالى بکوشید، که هر کس در این شب صد مرتبه خداوند را تسبیح گوید، صد مرتبه حمدش را بر زبان جارى سازد، صد مرتبه زبان به تکبیرش گشاید و صد مرتبه ذکر یگانگى (لا اله الا الله) او را به زبان آورد، خداوند از سر فضل و احسانى که بر بندگانش دارد، همه گناهانى را که او انجام داده بیامرزد و درخواست‌هاى دنیوى و اخروى او را برآورده سازد، چه درخواست‌هایى که بر خداوند اظهار کرده و چه درخواست‌هایى که اظهار نکرده و خداوند با علم خود بر آنها واقف است…


براى این شب چند عمل وارد شده است:

1. غسل، که باعث تخفیف گناهان مى‌شود.
2. احیاء و شب زنده‌داری به دعا و نماز و استغفار و دعای فرج. و در روایت است که هر کس شب نیمه شعبان را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى که دل‌ها بمیرند.
3. به جای آوردن چهار رکعت نماز که در هر رکعت یک بار حمد و صد مرتبه توحید وپس از نماز خواندن دعای (اَللّـهُمَّ اِنّى اِلَیْکَ فَقیرٌ...) .
4. خواندن صد رکعت نماز ده بار آیه الکرسی و ده بار سوره حمد و صد بار تسبیح خدا گفتن.
5. به جای آوردن سجده‌هایی که با دعاهای ویژه از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) روایت شده است.
6. خواندن دعای (اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا هذِهِ وَ مَوْلُودِها...).
7. تلاوت سوره یس.
8. زیارت آل یاسین.
9. صلوات وقت زوال[وقت ظهر شرعى] (اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ....).
10. هر یک از اذکار “سُبْحانَ اللّهِ” ، “الْحَمْدُلِلّهِ” ، “اللّهُ اَکْبَرُ” وَ “لا اِلهَ اِلا اللّهُ” صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجتهاى دنیا و آخرت او را.
11. خواندن دو رکعت نماز به طریق مخصوص و خواندن دعای (یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَأُ الْعِبادِ فِى الْمُهِمّاتِ...).
12. خواندن دعای کمیل که ورود آن در این شب است.
13. زیارت امام حسین(علیه السلام) با نماز و زیارت نامه ویژه‌ای که روایت شده است و افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است.
14. گذاشتن مصحف شریف بر سر و خدا را بر حق خودش و قرآن و امامان خواندن (مانند شبهای قدر در ماه رمضان).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی