به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

«دحو الارض» روز قیام امام زمان(عج)

شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۱۹ ب.ظ | بازدید: ۳۰۰۴ | دسته بندی: مناسبت‌ها

هدف دحوالارض با ظهور حضرت حجت(عج) عینیت می‌یابد

دحو الارض


روز 25 ذی‌القعده در تقویم آفرینش هستی از مهم‌ترین رویدادهایی است که به وقوع پیوسته است، چرا که در این روز سر آغازی برای حیات بشر و آغازی برای تولد زمین است که با گسترده شدن نخستین قطعه خاکی زمین از زیر قبله‌گاه عالم، پیام توحید در سرتاسر جهان مخابره شد.

«دحو الارض» واژه‌ای آشنا در فرهنگ دینی ماست که با رخداد آن در ماه با فضیلت ذی‌القعده می‌تواند پیام‌آور سرازیر شدن درهای رحمت و برکت در سایه بندگی و عبودیت انسان‌ها باشد، چرا که خداوند کعبه را نخستین بیت و نقطه جغرافیا برای اجرای سیاست جغرافیایی خود تعیین کرده است «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ».

 

هدف دحوالارض با ظهور حضرت حجت(عج) عینیت می‌یابد

گسترده شدن زمین از زیر خانه کعبه با هدف آفرینش ارتباط تنگاتنگی دارد، همان‌گونه که آغاز حیات زمین از خانه خدا بوده است، حیات واقعی بشر نیز با ظهور حضرت حجت(عج) اتفاق می‌افتد.

حیات واقعی کره زمین هنگامی است که شاخص‌های انسان‌های متعالی مبتنی بر بندگی حقیقی پروردگار تبلور یابد. در شرایطی که انسان‌ها آسمانی شوند، زمین تمام هستی خود را به ساکنانش عرضه می‌کند و نقطه عطف حیات زمین با ظهور امام مهدی(عج) از سرزمین مکه، در جوار کعبه و پشت مقام ابراهیم(ع) عینیت می‌یابد.

 

دحو الارض نخستین رحمت الهی بر زمین خاکی است

مطابق با نظریه اشتقاق «واگنر» و بر اساس تئوری او زمین از یک نقطه نخستین شروع به جدا شدن کرده و به تدریج خشکی‌ها و آب‌های کنونی شکل گرفته‌اند.

با استفاده از نظریه واگنر و با عنایت به تاریخ جغرافیای سیاسی مکه و خانه کعبه، تعبیر دیگر این است که زمین از زیر خانه خدا پهن شده است و آغاز شکل‌گیری و نخستین رحمت متعین خدا روی زمین خاکی و پیدایش وضعیت جغرافیایی زمین از آن جاست.

آری! خانه کعبه آغاز و انجام راه تمام انبیای الهی از آدم تا خاتم شد و خداوند مرکز زمین را مرکز توحید و بندگی خود خوانده است، امری که سال‌های زیادی به اندازه حیات زمین تا به امروز پا برجاست و این خود دلیلی است بر حقانیت باری تعالی.

 

دحوالارض می‌تواند روز ظهور امام زمان(عج) باشد

طبق روایات شب «دحو الارض» رحمت الهی بر بندگان سرازیر می‌شود، در قرآن کریم ذکر شده که ملائکه به اذن پروردگار در این شب به زمین نازل می‌شوند و در حقیقت شب نزول رحمت خداوند است، با این وجود در برخی روایات نیز روز 25 ذی‌القعده-در صورتی که روز جمعه باشد- روز ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)  بیان شده است.

روزه «دحو الارض» از جمله چهار روز سفارش شده است که از ثواب زیادی برخوردار است، به طوری که فضیلت روزه در چنین روزی معادل با 70 سال و در برخی روایات کیفر تمام گناهان است، این امر که خانه کعبه نخستین نقطه‌ای بوده که از زیر آب بیرون آمده، نشان از  عظمت جایگاه خانه خدا دارد.

خداوند نیز این گونه از این حادثه بزرگ یاد می‌کند: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا» و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد... و مشخص می‌کند که گسترش زمین و گردش آن در فضا، بعد از آفرینش آسمان‏ها بوده است.

نظرات  (۱)

سلام علیکم؛
مطلب شما در بخش پیوندهای ارسالی قرار گرفت.
با درج لوگو و یا بنر ما در سایتتان به مشهور شدن بخش پیوندهای ارسالی و همچنین مشهور تر شدن خودتان کمک کنید.
چشم براه مطالب خوب شما هستیم.

امام علی (علیه‌السّلام): نماز را در وقت مقرّرش بخوان و به دلیل بیکار بودن، آن را جلو نینداز، و به دلیل اشتغال به کاری، آن را به تأخیر نیفکن و بدان که همه کارهایت تابع نماز توست.

www.zohur313.com---zohur313.com@chmail.ir

در پناه حق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی