به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

خصوصیات یاران حضرت مهدی(عج)

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵ ق.ظ | بازدید: ۳۴۹۲ | دسته بندی: مهدویت

خصوصیات یاران حضرت مهدی (عج) 

کسانی که می‌خواهند از یارن مهدی باشند باید به این صفات و ویژگی‌ها برسند

در مورد خصوصیات و ویژگی‌های یارن حضرت مهدی اشارات زیادی در روایات اسلامی هست از توانایی جسمی تا توانایی فکری و بصیرتی و مهمتر از همه اخلاق و رفتار و زهد و پارسایی و نیز منتظر بودن در دوران غیبت و تلاش برای پایان دادن به این انتظار سخت با دعا و تهذیب خود و جامعه.

 که این روایات و ویژگی‌ها می‌تواند رهنمودی باشد برای آنانی که آرزو دارند از یاران مهدی(عج) باشند.

1- بینش عمیق نسبت به حق تعالی
"رجال عرفواالله حق معرفته وهم انصارالمهدی فی آخر الزمان" ، مردانی که خدا را آن چنان که شایسته است، شناخته‌اند و آنان، یاران مهدی (ع) درآخر الزمان‌اند.
این باور، آنقدر با صلابت و استوار است که مرارت‌ها و مصیبت‌ها درآن خللی ایجاد نمی‌کند و بلاها و امتحانات آرامشش را به تلاطم نمی‌افکند و شبهات و سوالات درآن رخنه‌ای ایجاد نمی‌کند.

2- بینش عمیق نسبت به امام (عج)

یاران امام مهدی (ع)، امام خود را می‌شناسند و به او اعتقاد دارند: (( القائلین بامامته))

آنان در دوران غیبت همیشه و هر وقت منتظر امامشان بوده انتظاری حقیقی و سخت همراه با تلاش برای پایان دادن به این انتظار از این رو در احادیث متعدد آنان را بهترین مردم هر زمان نامیده‌اند که در غیبت منتظر امر ظهور اند.


3- بینش عمیق نسبت به انسان و هستی
آنان با این نگاه به معبودی پیوند می‌خورند که از تمام کاستی‌ها و زشتی‌ها مبرا است و می‌تواند آنان را سرشار و ظرفیت‌هایشان را تکمیل کند. پیوند با این معبود نامحدود و مهربان نگاه را زیبا و متعالی می‌کند.
یکی از ابعاد حرکت عظیم مهدی(ع)، جهانی بودن و گستردگی آن است که بر این اساس به تبیین ویژگی‌های یاران حضرت می‌پردازیم:
اگر یاران حضرت می‌خواهند در رکاب او و هم پای او، جهانی را به معنویت و رشد برسانند و دنیا را سرشار از هدایت کنند بدون تردید باید دیدهایی وسیع، نگاهی جهانی و طرح‌ها و برنامه‌هایی فراگیر داشته باشند. بدون برخورداری از این نگاه‌ها و طرح‌ها، انتظار انقلاب جهانی انتظاری بیهوده است.

4- جهاد و مبارزه جهانی

این جهاد، مبارزه با دنیایی از ظلم و ستم است و به همین سبب امام رضا(ع) به اصحاب خود فرمودند: امروز شما آسوده تر از آن روزید "روز ظهور" پرسیدند: چرا؟ فرمودند: اگر قائم ما (ع) قیام کند چیزی وجود نخواهد داشت جز خون بسته شده و عرق پیشانی و خواب بر زین اسب‌ها.

5- شجاعت

همه شیرانی‌اند که از بیشه‌ها خارج شده‌اند واگر اراده کنند کوه‌ها را از جا بر می‌کنند.

6-ایثار

یاران حضرت مهدی(عج) نیز سختی‌ها را به جان می‌خرند و از خوشی‌ها و لذایذ چشم می‌پوشند و با دست‌های مهربانشان خوبی‌ها و خوشی‌ها را به دیگران هدیه می دهند تا از این رهگذر قلب ها را نرم کنند و رهیدگان را به دامان پر از مهر و محبت دین برگردانند .

7- بردباری

آنان در راه تحقق آرمانهای جهانی امام مهدی(ع) مشکلات و مصائب فراوانی را به جان می‌خرند ولی از سر اخلاص و تواضع عمل خود را هیچ می‌پندارند و به جهت هجوم سختی‌ها و تحمل مشقت‌ها برخداوند منت نمی‌گذارند: " قوم لم یمنوا علی الله بالصبر" و از این که نقد جان خویش را در کف اخلاص نهاده، تقدیم آستان دوست می‌کنند، هرگز به خود نمی‌بالند وآن را بزرگ نمی‌شمارند: "و لم یستعظموا بذل انفسهم فی الحق" .

8- یک دلی

آنان یک رنگ و یک دل‌اند : ((قلوبهم مجتمعه)) و این نیست مگر به این سبب که هواها و خود خواهی‌ها از جانشان رخت بربسته و به جای آن خدا خواهی و خدا پرستی نشسته است.

حضرت على‏ علیه السلام به مناسبتى از یاران و اصحاب امام عصر(عج) سخن می‌گویند، در توصیف ویژگی‌هاى آنان این چنین می‌‏فرمایند:
یاران قائم(عج) همه از میان جوانان خواهند بود سالخورده در بین آنها بسیار کم است و نسبت ‏سالخوردگان بر جوانان در بین اصحاب آن ‏حضرت همانند سرمه‏اى براى چشم و نمک براى غذاست و کمترین بخش غذا را نمک تشکیل می‌دهد خداجویی و توحید سرلوحه عقاید و خصال یاران مهدی است آنان وجودشان غرق نور است سخن دیگران در نظرشان بی‌لطف و جاذبه است ایمانی خالصانه در سینه و از شک و تردید به دورند به مرتبه یقین. 

9- ولایتمداری

یاران حضرت، امام خود را به شایستگی می‌شناسند و به او اعتقاد دارند ((اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِّهِ)). این معرفت، شناخت شناسنامه‌ای نیست بلکه معرفت به حق ولایت است. از این رو، به امامشان عشق می‌ورزند و دلهای آنان از محبت مهدی (ع) لبریز است.

10 بصیرت بالا 

آنـان بـه جـهـت چـنـیـن بصرتی از رفتن کسی وحشت نمی‌کنند و از آمدن کسی به جمع خود پایکوبی نمی‌کنند ((.. لا یَسْتَوحِشُونَ اِلی اَحَدٍ، وَ لا یَفْرَحُونَ بِاَحَدٍ دَخَلَ فیهِمْ...))

11- عبادت و بندگی؛ نماز و روزه، ذکر خدا، تلاوت قرآن، شب زنده داری، تضرّع و راز و نـیاز با خدا، ارتباط دل‌ها با خدای متعال، خدا را هدف قرار دادن، فریب ظواهر را نخوردن، دلبستگی پیدا نکردن بـه زر و زیـور و زخـارف دنـیـا و امـوری دیگر از این قبیل معرّف معنویت و بنیه معنوی یک انسان و یا مجموعه‌ای از انسان‌ها هستند و یاران خاص مهدی (ع) از همه جهات یاد شده برخوردارند.
امام جواد(ع) از پدران بزرگوارش عبودیت و بندگی آنان را این گونه توصیف می‌کند:
آنـان سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا بسیار سخت کوش‌اند ((هم کَرّارُونَ مُجِدُّونَ فی طاعَةِ اللّه ...))
امـام صادق(ع) شب زنده داری و تضرّع آنان به درگاه خداوند را این گونه توصیف می‌کند:
آنان مردانی هستند که شب‌ها نمی‌خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گـوش ‍ مـی‌رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می‌کنند ((رِجالٌ لا یَن امُونَ اللَّیلَ، لَهُمْ دَوِیُّ فـی صـَلَو اتـِهِمْ کَدَوِیِّ النَّحْلِ، یَبیتُونَ قِیاما عَلی اَطْرافِهِمْ...))
امام حسن عسکری(ع) این ویژگی یاران خاص مهدی(ع ) را این گونه بیان می‌کند:
خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دل‌هایشان از آلودگـی نـفـاق پـیـراسـتـه، قلب‌هایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان بـرای پـذیـرش احـکـام دیـن آمـاده ... بـه آیـیـن حـق گـرویـده و در راه اهـل حـق گـام سـپـرده‌انـد ((بـِرَّاءَهـُمُ اللّهَ فـی طـَهـارَةِ الْوِلا دَةِ وَ نـَفـَاسَةِ التُّرّْبَةِ، مُقَدَّسَةٌ قـُلُوبـُهـُمْ مـِنْ دَنَسٍ النِّفاقِ، مُهَذَّبَةٌ اَفْئِدَتُهُمْ مِنْ رِجْسِ الشِّقاقِ، لَیِّنَةٌ عَرائِکُهُمْ لِلدّینِ... یَدی نُونَ بِدی نِ الحَقِّ وَ اَهْلِهِ...))


نتیجه اینکه کسانی که دوست دارند درشمار یاوران حضرت مهدی(ع) باشند باید به اخلاق و صفات خوب آراسته باشند، صفاتی نظیر:


الف- عارف به رهبر و مولای خود و تلاش برای تعجیل فرجش
ب- احیای صفات منتظران راستین در خویشتن
ج- صابر بودن در برابر مشکلات و مصائب
د- آمادگی به تمام معنا ( نظامی، فرهنگی، اجتماعی و...)
ذ- احیای روحیه اصلاحگری در خویشتن
ر- احیای امر به معروف و نهی از منکر
ز- مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت کردن در برابر مردم
ص- احیای ولایت مداری و ولایت پذیری در خویشتن
ض- خود سازی و تهذیب نفس
ط- محبت و عشق ورزی به رهبر و مولای خود
ظ- قرائت دعا و زمزمه عاشقانه بر فراق حضرت

تنوع یاران حضرت مهدی(عج)

نکته دیگر در خصوص یاران حضرت اینکه یاران حضرت تنها انسان‌ها نخواهند بود بلکه تنوع در یاران حضرت از ویژگی‌های قیام ایشان است 

الف - فرشتگان
ب- پریان
ج- انبیاء(ع)
د- اولیاء(ع)
و- مومنان
ص- مواریث انبیاء( عصای حضرت موسی(ع)، انگشتر حضرت سلیمان(ع)، سلاح حضرت رسول اکرم(ص))
ط- اسباب و علل طبیعی (خورشید، باد، زمین و ...)
ه- رعب و وحشت (ایجاد رعب و وحشت در قلوب کافران و دشمنان)
همه از یاران حضرتند که ایشان را در نیل به اهداف الهیشان به خواست الهی یاری خواهند کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۴
BZ313

نظرات  (۳)

فکر نمیکنید با این تفکر انحرافی که شما دارید انقلاب رو و اسلام رو به نا کجا آباد میکشونید؟؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام خدمت شما کاربر گرامی، بفرمایید کدام تفکر ما انحرافی است؟ لطف کنید توضیح بیشتری بفرمایید تا ما هم بتوانیم به شما پاسخ صحیحی بدهیم.
سلام آقای مرتضی زیر این مطلب که برای من جالب بود تا بدانم چگونه باشم تا از یاران مهدی (ع) شوم شما نوشتی انحرافی اگر منظورت این مطلب هست بگو شایدم کلی به مطلب یا کار این سایت نقد داشتی معلوم کن این مطلب که حدیث وبد میگفت خوب باشید روح و ایمان و فکر و علم را بالا ببرید اینا انحرافیست؟؟
سلام
کاش منم از یارانش باشم .. کااااااش ..
ممنون . خسته نباشید .
پاسخ:
سلام، مقام یاران حضرت که خیلی بالاست، ما خادم یاران حضرت هم باشیم بزرگترین سعادت برایمان خواهد بود. ان شاءالله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی