غدیر روز بیعت با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام زمان پرچمدار غدیر است. در روایات فراوانی ذکر شده که پرچم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همان پرچم پیامبر صلی الله علیه و آله است. امام صادق علیه السلام درباره آن پرچم به ابوبصیر فرمود:
«یا اَبا مُحَمَّدٍ ما هِیَ وَاللَّهِ قُطْنٌ وَلاکَتانٌ وَلاقَزٌّ وَلاحَریرٌ. قُلْتُ: فَمِنْ اَیِّ شَیْ ءٍ هِیَ قالَ مِن وَرَقِ الجَنّةِ نَشَرَها رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه وآله یَومَ بَدرٍ ثُمَّ لَفَّها وَدَفَعَها اِلَی عَلیّ علیه السلام فَلَمْ تَزَلْ عِنْدَ عَلیٍّ حَتَّی اِذا کانَ یَوْمَ البَصْرَةِ نَشَرَها اَمیرُالمُؤمِنینَ فَفَتَحَ اللَّهُ عَلَیهِ ثُمَّ لَفَّها وَهِیَ عِندَنا هُناکَ لا یَنْشُرُها اَحَدٌ حَتَّی یَقُومَ القائِمُ فَاِذا هُوَ قامَ نَشَرَها» الغیبة، ص 307، ح 2.
«ای ابا محمد! به خدا قسم آن پرچم نه از پنبه است و نه از کتان و نه از ابریشم و نه از حریر، عرض کردم: پس از چه چیزی است؟ فرمود: از ورق (برگ) بهشتی است. رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز بدر آن را برافراشت، و بعد آن را در هم پیچید و به علی علیه السلام داد. پس همچنان نزد علی علیه السلام بود تا هنگامی که روز بصره فرا رسید، آن را برافراشت. پس خداوند پیروزی را نصیب او ساخت. سپس آن حضرت آن را در هم پیچید و آن اینجا نزد ما است. هیچ کس آن را نخواهد گشود تا آن گاه که قائم علیه السلام قیام کند و چون او قیام نمود، آن را برخواهد افراشت.»
از برترین اعمال در روز عید غدیر، تجدید بیعت با وجود مبارک ونازنین ولی الله المطلق، القائم بالصدق وبالحق، بقیه الله الاعظم حضرت حجة ابن الحسن العسکری علیه السلام است. زیرا مهمترین امر، بعد از توحید و نبوت، امر ولایت ائمه اطهار و قبول آن است و بهترین روزها روز عید غدیر است و خداوند هم اراده فرموده که در این روز، تجدید بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام انجام گیرد. پس بهترین و والاترین عملی که مؤمن در روز شریف غدیر باید انجام دهد، تجدید بیعت با امام و ولی زمان خودش است.
زیرا این بیعت با امام و ولی زمان یکبار در غدیر اتفاق افتاد، آنجا که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
أَلاوَإِنَّی قَدْ بایَعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایَعَنی وَأَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ.(احتجاج جلد1)
من با حضرت احدیت بیعت کردهام و علی با من بیعت کرده است و من از طرف خدا (برای علی) از شما بیعت میگیرم.
باید بدانیم این بیعت، تنها دست دادن با ولی خدا نیست بلکه منظور تسلیم بودن قلبی، زبانی وعملی است، چراکه اگر غیر ازاین باشد بیعت پیامبر صلی الله علیه وآله با خداوند معنائی نخواهد داشت. چنانکه در دعای شریف عهد از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده:
اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی ، لا اَحُولُ عَنْها وَ لا اَزُولُ اَبَداً.
خدایا من در بامداد این روز و هر چه زندگى کنم از روزهاى دیگر تجدید عهد و پیمان میکنم با امام زمانم، بیعتی که سرپیچی از آن نخواهم کرد وآن را از بین نخواهم برد.
پس این بیعت هر روز با امام زمان، منظور دست دادن با ایشان نیست بلکه اعلام وفاداری نسبت به آن عهد دیرین است.
در بیعت با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به یاد میآوریم که این عهد و پیمان منّتی است از جانب باری تعالی که امیرالمؤمنین علیه السلام را مولی و رهبر ما قرار داده است چرا که به پیامبرش فرمود: « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا » و بعد از ایشان فرزندان بزرگوارش را یکی پس از دیگری به ولایت و امامت برگزید تا برسد به وجود مقدس صاحب الامر، و به یاد داشته باشیم آن صفاتی را که پیامبر صلی الله علیه وآله در خطبه غدیر برای آن بزرگوار-عجل الله تعالی فرجه الشریف- بیان فرموده:
مَعاشِرَ النّاس! إِنّى نَبىٌّ وَ عَلِىٌّ وَصِیّى.
أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِىَّ.
أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَىالدِّینِ، أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ.
أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها.
أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ
أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاَِوْلِیاءِاللَّهِ عزّ و جلّ
أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللَّه، أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ.
أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذى فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذى جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.
أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُاللَّهِ وَ مُخْتارُهُ، أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالُْمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ.
أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُنَبّهُ باَِمْرِ ایمانه.
أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ، أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ.
أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَیْنَ یَدَیْهِ.
أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ،أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ.
أَلاوَإِنَّهُ وَلِىُاللَّهِ فى أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فى خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فى سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ.
این منت است چون نعمتی است از جانب پروردگار مهربان، نعمتی که به سبب آن هدایت و رستگاری حاصل می شود، مقامات عالی کسب می شود، نعمتی است که خداوند معرفت و شکر آن را بر همه خلایق واجب گردانید و نعمتی است که در روز قیامت از آن سؤال می شود: « لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» (تکاثر آیه 8).
به همین خاطر است که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: روز غدیر به ملاقات یکدیگر بروید و پاس این نعمت را بدارید: «الحمدللَّه الّذى جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهمالسّلام» (اقبال الاعمال)
بُروز و ظهور بیعت و شکر این نعمت باید در اعمال شیعیان آن حضرت به چشم آید:
• ادای حقوق امام زمان از جمله پرداخت خمس و زکات
محمد بن زید طبری نقل میکند از امام علی بن موسی الرضا که در پاسخ نامه ای که یکی از تجار فارس به ایشان رسیده بود تا از ان حضرت اجازه مصرف خمس را بگیرد، اینگونه مرقوم داشتند:
... تا آنجا که قدرت دارید آن را از ما دریغ ندارید و خود را از دعای ما محروم نسازید زیرا پرداخت خمس کلید گشایش روزی شماست و مایه پاک شدن گناهان شما و ذخیرهای است که برای روز بینوایی خود ذخیره میکنید...
• دعوت بسوی ولایت ائمه اطهار و معرفت به مقام والای ایشان
زید بن عبدالملک میگوید که امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ای شیعیان به دیدار یکدیگر بروید چرا که دلهای شما بدین سبب زنده میگردد و در این دیدارها ذکری از احادیث ما به میان خواهد آمد که اگر به این احادیث عمل کنید نجات میبابید و اگر آنها را رها کنید، هلاک میگردید پس ای شیعیان! احادیث ما را بکار گیرید که ما عهدهدار هدایت شمائیم» (کافی جلد2، صفحه 186، حدیث 2)
• دعا جهت تعجیل در فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خواندن زیارات منسوب به امام
ابن مدائنی نقل میکند: که امام صادق علیه السلام بعد از نماز ظهر دستها را بسوی آسمان بالا بردند و برای تعجیل فرج حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا کردند، پرسیدم آیا برای خود دعا فرمودید؟ حضرت فرمودند: نه برای نور آل محمد علیهم السلام دعا کردم که انتقام گیرنده از دشمنان آل محمد علیهم السلام میباشد. (فلاح السائل: صفحه 308، حدیث 209)
همچنین خواندن زیارت آل یس که از جانب خود حضرت صادر شده و مشتمل بر سلام به حضرت، ابراز عقاید حقّه شیعه و دعا برای فرج آن حضرت میباشد، بسیار توصیه شده است.
• احسان و نیکوئی با شیعیان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام رضا علیه السلام می فرمایند: کسی که توانایی ندارد به زیارت ما بیاید، شیعیان و محبین صالح ما را زیارت کند تا ثواب زیارت ما برای او نوشته شود و کسی که توانایی احسان به ما را ندارد به محبان صالح ما احسان کند تا ثواب احسان به ما برای او ثبت شود.(کامل الزیاره، صفحه 333، حدیث 1)
و نیز امام موسی بن جعفر علیه السلام میفرمایند: کسی که حاجتی از دوستان ما را روا کند مثل این است که حاجتی از همه ما را روا کرده است.(کامل الزیاره، صفحه 350، حدیث 13)
• احترام به آنچه که منسوب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است
یکی از وظایف بزرگی که بر گردن ما میباشد و نشانگر پایبندی ما به بیعت با امام زمان است، احترام و بزرگداشت عید شریف غدیر که روز اقامه امر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام تا امام زمان است، میباشد.
امام رضا علیه السلام میفرمایند: در روز قیامت چهار روز را مانند عروس زینت کرده به نزد عرش الهی میبرند: عید قربان، عید فطر، روز جمعه و عید غدیر که عید غدیر در میان آنها همانند ماه است در میان ستارگان. (اقبال الاعمال ص 777)
***
بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نور خاموشی ناپذیر خدا (نور الله)، پرچم هدایت (علم الهدی) و مدار روزگار (مدار الدهر)، تفسیر حقیقت غدیر و آن گزینش رحمانی است.
دستان خدا در غدیر در دستان رسول خدا بالا رفت و این ودیعه به دستان مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نهاده شد. مراقب باشیم دست بیعت به چه کسی میدهیم؟!...
منبع اصلی:
کتاب غدیر روز بیعت با امام زمان علیه السلام (برداشتی از کتاب سراج المنیر، تالیف آیت الله میرزا محمد باقر فقیه ایمانی)