به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

معرفی کتاب «سلمان فارسی الگوی زندگی شیعی - مهدوی»

دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲ ق.ظ | بازدید: ۲۱۵۱ | دسته بندی: کتاب

معرفی کتاب «سلمان فارسی الگوی زندگی شیعی - مهدوی»

سلمان فارسی


کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» به قلم محمد رضایی آدریانی تلاش دارد با ارایه طرحی نو برای هویت‌بخشی به شیعه ایرانی زندگی شخصی این صحابه پیامبر(صلی الله علیه وآله) را به مخاطبان معرفی کند.


در این کتاب که با هدف معرفی الگویی ماندگار از سبک زندگی منتظران موعود به چاپ رسیده است، نویسنده تلاش می‌کند با ارایه ایده «نسل سلمان» و استفاده از این تعریف، الگویی مناسب را برای سبک زندگی شیعی، مهدوی طرح کند.

این کتاب با ارایه الگوی زندگی شیعیان در عصر غیبت، سبکی آشنا از زندگی ایرانی اسلامی را معرفی، و بر مبنای شخصیت سلمان فارسی و معارف اسلامی مخاطب را به پاسخی جامع برای پرسش‌های اساسی و انسانی خویش رهنمون می‌کند.

نویسنده کوشیده است با استفاده از روایات و مستندات تاریخی، سلمان فارسی را به عنوان نمادی حقیقی و پویا از شخصیت پیرو و ملازم امام عصر خویش معرفی و شیوه زندگی این یار با بصیرت امام علی علیه اسلام را به عنوان الگویی کامل از سیره زندگی مهدوی به تصویر کشد.

این کتاب با عنوان‌هایی مانند «چرا سلمان؟»، «تولد یک ایرانی»، « مهم‌ترین انتخاب زندگی من»، «در جست‌وجوی نشانه‌ها»، «الگوی تقیه شیعه»، «آخرین سفر حج» و «میراث سلمان» با نثر روان و ساده داستان زندگی این صحابه ایرانی پیامبر (صلی الله علیه وآله) را به تصویر کشیده است.


در اثر حاضر زندگینامه سلمان در قالب یک شبهه‌‌داستان هماهنگ با ادوار واقعی زندگی وی، با شیوه‌ای کاملا کاربردی روایت شده است.

این کتاب به روشی جدید و به صورت زبان حال نگاشته شده و همین مطلب مخاطب را نسبت به مطالعه کتاب بسیار ترغیب کرده و ارتباط خوبی بین او و کتاب برقرار می‌کند و مثل این است که خود سلمان فارسی با خواننده صحبت می‌کند.


نویسنده کتاب تلاش می‌کند تا در ابتدا به تعریف ایده «نسل سلمان» بپردازد و سپس با استفاده از این تعریف بتواند الگویی را برای طراحی سبک زندگی مهدوی و الگوسازی مهدی زیستی برای شیعیان در عصر غیبت و دوره آخرالزمان ارایه دهد.


در کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» تلاش شده است تا مخاطب بر مبنای شخصیت سلمان فارسی به عنوان نقشه راه و بر اساس معارف و مباحث شیعی_ مهدوی، پاسخی جامع و علمی برای پرسش‌های اصلی و اساسی انسانی برسد و در نهایت، بتواند با استفاده از هویت این شخصیت، به الگویی جامع و دینی دست پیدا کرد.


نویسنده در مقدمه کتاب درباره دلیل اتنخاب این شخصیت به عنوان الگوی رفتاری چنین می‌نویسد: «دلیل انتخاب این شخصیت در مقام بازشناسی الگو زندگی شیعی_ مهدوی این است که مباحث تربیتی، اخلاقی و هویتی در مرحله کاربردی‌سازی و دور کردن از فضای شعاری و خیال‌پردازی به معرفی الگو و نمونه نیازمند است؛ در گذشته، حال و آینده مسلمانان ایرانی و شیعی سلمان فارسی یک اسطوره بوده و خواهد بود.»


ویژگی شخصیت سلمان فارسی این است که او در مسیر کشف حقیقت به جست‌وجوی دین راستین در میان ادیان و مذاهب زمانه خود پرداخت و با طی کردن مراحل ایمان و سلوک تربیتی توانست برترین صحابه پیامبر(ص) باشد.


در بخش دیگری از این کتاب موضوعات «قدر فرصت‌ها»، «سلمان محمدی»، «نسل سلمان»، «شیعه علی علیه‌السلام»، «باب علی علیه‌السلام»، «الگوی تقیه شیعی»، «مدرسه سلمان محمدی»، «آخرین سفر حج»، «روزی سخت برای اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «بازگشت شکوهمند»، «میراث سلمان» و «رسالت‌ها، مسؤولیت‌ها، راهبردها» به چشم می‌خورد.


در موضوع دیگری از این کتاب با عنوان میراث سلمان می‌خوانیم: می‌گویند سلمان با آن‌که استاندار مدائن بود و عادت داشت که آذوقه یک سال را در منزل نگه دارد، ولی هنگام رحلت تنها بیست و چند درهم از خود باقی گذاشت، اما مهم‌ترین میراث سلمان، میراث او برای انسان‌های متعلق و مرتبط با اوست.


البته میراث سلمان تنها برای منتسبین خودش نبوده؛ بلکه میراث معنوی بسیار ارزشمندی به نام «نسل سلمان» را نیز برای مردمان سرزمین خود به یادگار گذاشته است. این میراث مهم، همان پیشگویی و وعده بزرگی است که پیامبر صلی الله علیه و آله درباره آینده سرزمین او داد و فرمود: «اگر دین، ایمان و علم در ستاره ثریا هم باشد، مردمی از سرزمین سلمان به آن دست خواهند یافت».


یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب «ضمیمه پایانی» آن است که با عنوان «رسالت‌ها، مسولیت‌ها، راهبردها» معارف مهدوی ناظر به مسایل و نیازهای مخاطب ایرانی را به صورت تخصصی و کاربردی در راستای هویت‌سازی اجتماعی به تصویر می‌کشد تا پژوهشگران و مخاطبان مهدویت با نگرشی شیعی بتوانند ارزش‌های مهدویت و غیبت را به خوبی تبیین کنند.


کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» در 183 صفحه به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی آدریانی و به همت انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) منتشر شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی