به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

فرهنگ مهدویت، جوهره اصیل انقلاب اسلامی

پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۴۴ ب.ظ | بازدید: ۲۳۶۵ | دسته بندی: مهدویت

فرهنگ مهدویت، جوهره اصیل انقلاب اسلامی

مهدویت و انقلاب اسلامی


اهداف و آرمان‌های یک رویداد هر چه والا تر باشد نتایج آن نیز  گران‌قدرتر خواهد بود. جریان انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیز از جمله وقایعی بود که با مقاصد الهی و آسمانی اتفاق افتاد. مردان و زنانی که با اقتدا به سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا توانستند کاخ چند هزارساله طاغوت و شرک وپلیدی را واژگون سازند و با توجه به توسل به صاحب ومقتدای خود حضرت مهدی (عج) که همیشه نگهدار مسلمانان است، پرچم پرافتخار اسلام ناب محمدی را برفراز ایران برپا کنند. 


در حقیقت می‌توان گفت این وعده تخلف ناپذیر الهی بود که در این سرزمین محقق گردید که "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ" (1) ای کسانی که ایمان آوردید اگر خدا را یاری کنید؛ خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و شما را دراین راه ثابت قدم خواهد داشت. 


انقلاب اسلامی ایران، حلقه اتصال عمیق و جدانشدنی با قیام حضرت مهدی (عج) دارد و با جرأت می‌توان گفت نقش اصلی و حقیقی این حرکت عظیم مردمی را می‌توان در تمسک به فرهنگ ناب مهدویت جستجو نمود. 


اندیشه‌ها ورفتارهایی که ملت متدین کشورمان را در به ثمر رساندن این حرکت آسمانی کمک نمود، از این قرار است: 

1. به دست آوردن زندگی با معنا و هدف‌دار: 

انسان با پا گذاشتن بر این کره خاکی مسئولیت‌ها و وظایفی برایش پدید می‌آید که درسایه‌ی انجام آنها می‌تواند به سعادت واقعی برسد. انسان بیهوده و سرگردان خلق نشده است و تمامی صحنه‌های این دنیا برای او مکان آزمایش و امتحان الهی می‌باشد.

"أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُون" (2) آیا خیال می‌کنید ما شما را عبث آفریده‌ایم و شما به سوی ما باز نمی‌گردید.

مردم ایران در دوران رژیم طاغوت از یک حیات الهی و هدفمند منع شده بودند و هیئت حاکم زندگی را چیزی جز دنیا پرستی و شهوت‌رانی و بی‌بند و باری و مدپرستی و باج دادن به استعمارگران نمی‌دانست و علنا مانند دوران زندگی امام حسین(ع) دین مقدس اسلام رو به انحراف کشیده می‌شد و به احکام دین عمل نمی‌شد و مردم از چنین شرایطی به تنگ آمده بودند. 

امام خمینی(ره) دراین باره می‌فرمایند: "رفتن به انگلیس و فرانسه ومسکو افتخاری پرارزش بود و به حج  و یا اماکن متبرکه رفتن، کهنه پرستی وعقب ماندگی به حساب می‌آمد و بی‌اعتنایی به آنچه مربوط به مذهب و معنویات است از نشانه‌های روشنفکری و تمدن حساب می‌شد." (3)


یکی از مشخصه‌های حکومت مهدوی ایجاد حیات طیبه و دمیدن روح معنویت در جامعه است.

چنانچه در روایتی از امام حسین(ع) می‌خوانیم : "حضرت مهدی امامی است که قیام به حق می کند و خداوند زمین را پس از آنکه با کفر و بی‌دینی مرده است به وسیله او زنده می‌کند." (4)

مردم ایران اسلامی با تبعیت از آرمان مهدویت این‌چنینی توانستند یک زندگی سعادت گونه و طیب و طاهر را برای خویش رقم بزند که در چنین جامعه‌ای بتوان در راستای هدف خلقت و رسیدن به کمالات معنوی و مادی گام برداشت. 


2. فرو ریختن بنیاد ستم و حکومت نامشروع: 

از خصوصیات اصیل همگی انبیا و اوصیای الهی باطل ستیزی بوده است و در هر زمانی فرعون‌هایی یافت می‌شوند که عرصه را برای عدالت الهی تنگ می‌کردند و در این جا این وظیفه فرستادگان و اولیاء الهی بود که باید روبروی آن می‌ایستادند و تا آن را از بین نبرند ساکت نشوند. چنان چه قرآن کریم ایمان واقعی را در دشمن ستیزی و نفی طاغوت معرفی می‌کند:

"فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى" (5) کسی که با طاغوت دشمنی کند و ایمان به خدا بیاورد او به ریسمان محکم تقوی دست زده است.

حضرت مهدی با قیام مقدس خویش تمامی طاغوت‌های زمان را نابود می‌کند و حکومت مشروع الهی را بر جهان سیطره می‌دهد.

امام کاظم(ع) دراین باره می‌فرمایند : "او دوازدهمین ما ائمه است خداوند هر مشکلی را برایش آسان می‌کند و هر گردن‌کشی را بوسیله او سرکوب می‌کند. گنج‌ها و معادن زمین برای او پدیدار می‌شود و هر چه دوری برایش نزدیک می‌شود. ستمگران بی‌دین را نابود می‌کند و شیاطین متمرد را به هلاکت می‌رساند." (6)
 
ملت ایران اسلامی نیز خواهان حکومت الهی و دینی بودند و با درس گیری از مکتب امام حسین(ع) از دستگاه نامشروع و یزیدی بیزار بودند و می‌خواستند هر طور که شده اساس چنین حکومتی را از بین ببرند طاغوتی که جز ترویج مذهب لائیک و لیبرالیسم و مادی گرایی چیزی در بر نداشت و این حکومتی که از غرب و شرق عالم دستور می‌گرفت و یک خود باختگی همگانی را برای آنان به ارمغان می‌آورد را متزلزل ساختند.

همانگونه که امام راحل فرمودند: "ملت عزیز سر تا پا معتقد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی را نجات دهد و بشر را از قیودی که بر دست و پای و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و سستی و بردگی و طاغوت می‌کشاند نجات دهد.

امریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگش در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیه الله رسوا و وامانده گشت و این امداد غیبی خداوند بود که ملت ایران را بیدار کرد و از ظلمات شاهنشاهی به نور اسلام هدایت کرد." (7)


3-درخشش در وادی ولایت و رهبری الهی: 
یکی از ویژگی‌های مهم انسان‌های هدفمند و وارسته تبعیت از محبت الهی و حاکم دینی مشروع می‌باشد که این یکی از شاخصه‌های مهم یک حکومت دینی می‌باشد.

اگر حضرت امیر المومنین(ع) را گوشه نشین نمودند و نزدیک به 25 سال از حق مسلم و مشروعش محروم ساختند و اگر امام حسن(ع) مجبور به صلح با طاغوت زمان خویش شد و اگر امام حسین(ع) را غریبانه و مظلومانه در کربلا به شهادت رساندند و اگر هر کدام از ائمه معصومین(ع) این محبت‌های بزرگ الهی را به نحوی گوشه نشین نمودند همه به خاطر بی‌وفایی یاران و وظیفه نشناسی مردم زمان آنها بود که از اطراف انان پراکنده می‌شدند.


چنانکه امام حسن (ع) از پیمان شکنی مردم گله می کند و چنین می‌فرمایند: "اگر یارانی داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکاری می‌کردند هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی‌کردم زیرا خلافت بر بنی‌امیه حرام است ..." (8)


یکی از ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی (عج) یاران وفادار و مستحکم آن حضرت می‌باشد که حاضرند باتمام وجود در راه احیای ارزش‌های الهی و اسلامی در صحنه حاضر باشند و دست از دفاع ازحریم ولایت و خاندان اهل بیت نکشند.

امام صادق(ع) در وصف آنان چنین می‌فرماید:

"اصحاب حضرت مهدی هر کدام برابر چهل نفر توانایی و قدرت (الهی) دارد و دارای قلوبی محکم و قوی مانند پاره‌های آهن هستند."
 
ملتی که دوشادوش امام عزیزمان را گرفته بودند و این انقلاب را به ثمر رساندند کسانی بودند که می‌دانستند باید از ولی فقیه حمایت نمود و ازحول محور ولایت و رهبری یک لحظه غفلت نکردند و با تبعیت از امام و مقتدایشان که محور اسلام و قرآن بود توانستند حکومت ستم شاهی پهلوی را واژگون سازند و بی‌شک می‌توان رمز پیروزی این انقلاب و همچنین بقای آن را در اتحاد و همبستگی حول محور ولایت و رهبری الهی دانست و این همان چیزی است که دشمنان به آن معترفند و یکی از وظایف اصلی همه مردم عزتمند ایران دفاع و مواظبت از این رکن اصیل انقلاب می‌باشد.


بی‌شک می‌توان ملت ایران را از سایر ملت‌های دنیا حتی از مردم زمان ائمه(ع) در پیروی از آرمان‌های اسلام و قران برتر و عظیم‌تر دانست و نمونه عینی و خارجی از یک ملت الهی و اسلامی به شمار آورد همچنان‌که امام عزیزمان دراین باره فرمودند:

"من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین(ع) و حسین ابن علی(ع) می‌باشند." (10)

پی نوشت‌ها: 
1-قران کریم ؛ سوره محمد، آیه 7 
2-همان؛ سوره مؤمنون، آیه 115 
3- امام خمینی(ره)؛ وصیت‌نامه الهی سیاسی، ص 15 
4-بحارالانوار؛ ج 51، ص 132. 
5-قران کریم؛ سوره بقره، آیه 256. 
6-بحارالانوار؛ همان، ص 151. 
7-امام خمینی(ره)؛ همان، ص5. 
8-بحارالانوار؛ ج 52، ص 327. 
9-امام خمینی(ره)؛ همان، ص 12. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی