به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

معرفی مجموعه کتاب های مهدوی «شکوفه‌های امید» ویژه پیش دبستانی

چهارشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷ ق.ظ | بازدید: ۳۲۴۶ | دسته بندی: کتاب

کتاب های آموزشی، رنگ آمیزی و شعر برای خردسالان با موضوع معرفی و شناخت امام زمان(عج)

شکوفه های امید


کتاب‌های «شکوفه‌های امید» مجموعه ۵ جلدی جهت رنگ‌آمیزی و یادگیری مفاهیم مهدویت در مهد و پیش دبستانی می‌باشد.

در این مجموعه با توجه به فضای کودکانه، اشعار و یا پیامها، اعداد مرتبط با امام زمان به شیوه رنگ آمیزی بیان شده است. این مجموعه برای آموزش در مهدها بسیار و مناسب و قابل استفاده است. 

در این مجموعه کتاب که در 5 جلد با اسامی مختلف طراحی شده است برای اینکه کودکان راحت‌تر با امام زمان خود آشنا شوند از آن‌ها خواسته شده تا به صورت رنگ آمیزی و شعر این کار را انجام دهند و تشویقی که برای کودکان در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که آفرین‌ها به تعداد یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.


اسامی این کتاب ها عبارتند از:

1. مثل آبی دریا؛

2. مثل چشمه و رود؛

3. مثل گل نرگس؛

4. مثل باران بهاری؛

5. مثل خورشید پشت ابر.

شاعر: مهدی وحیدی صدر
تنظیم : محمد یوسفیان

ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)


1- مثل آبی دریا:

مثل آبی دریا


دریافت کتاب:

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4


آموزش ارتباط با امام زمان (عج) به کودکان در "مثل آبی دریا"

عنوان کتاب "مثل آبی دریا"‌ از یک مصرع سروده شده در کتاب گرفته‌شده که به معرفی مادر امام زمان‌(عج) می‌پرداخته و شاعر ایشان را مثل آبی دریا دانسته‌است.
این کتاب قسمت اول از مجموعه‌ پنج جلدی شکوفه‌های امید است که موضوع آن در مورد معرفی مختصر امام زمان و پدر و مادر ایشان به صورت کاملا ساده و مناسب کودکان است.

این کتاب در اصل مصور است و از سه بخش تشکیل شده‌است یک قسمت رنگ‌آمیزی، یک قسمت شعر و یک قسمت آموزش اعداد، که در ابتدا در قسمتی از کتاب جمله‌ای در باب شناساندن امام زمان(عج) و در صفحات بعدی به ترتیب در مورد پدر و مادر ایشان آورده شده و در قسمت دیگر کتاب شعری کوتاه در مورد همان جمله و آشنایی بیشتر کودکان آورده شده و همان تصویر سمت چپ نیز در این سمت بدون رنگ تکرار شده تا بچه‌ها به رنگ آمیزی آن بپردازند و بیشتر با کتاب و فضای آن اخت بگیرند و درگیر شوند و در زیر قسمتی که باید توسط کودکان رنگ آمیزی شود امتیازاتی وجود دارد که نه تنها آن‌ها را با اعداد آشنا می‌کند بلکه در میان آنها امتیاز 313 نیز وجود دارد که والدین یا مربیان بچه‌ها می‌توانند با پرسش در مورد اطلاعات آن صفحه و زیبایی رنگ‌آمیزی به بچه‌ها امتیاز کامل را که 313 است را بدهند و در مورد این عدد بیشتر به کودکان توضیح دهند.


مفاهیم کلیدی این کتاب و هدف اصلی آن علاوه بر شناساندن امام زمان(عج) شیوه‌ ارتباط داشتن با امام غایب را نیز به کودکان ما می‌آموزد اینکه هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند به امام زمان سلام کنند و باور داشته‌باشند که او آنها را می‌بیند و آنها را فراموش نمی‌کند زیرا او همواره حضور دارد و برای ما دعا می‌کند و ما را فراموش نمی‌کند که این کتاب در انتقال این مفاهیم به کودکان موفق بوده‌است.


قطع کتاب، تعداد صفحات آن، صفحه‌آرایی و رنگ‌آمیزی و محتوای آن همه مناسب مخاطب خاص کتاب است، که شاعر و تصویرگر و تنظیم کننده همگی با هم در اجرای هدفشان که شناساندن امام زمان(عج) به کودکان بوده‌است موفق بوده‌اند. شعرها کاملا ساده و روان و قابل فهم کودکان است. نقاشی‌ها بسیار زیبا و متناسب با متن کتاب است. آشنا کردن کودکان از طریق ترکیب هنر شعر و نقاشی با مفاهیم و آموزه‌های دینی و مذهبی موثر‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

شایان ذکر است، کتاب "مثل آبی دریا" سروده مهدی وحیدی صدر، تصویگری کلثوم نظری، رنگ آمیزی و گرافیک محمدعلی مروج زاده و تنظیم محمد یوسفیان ازسوی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) به چاپ رسیده است.


2- مثل چشمه و رود:

مثل چشمه و رود


کتاب حاضر جلد دوم از مجموعه پنج جلدی شکوفه‌های امید است با عنوان مثل چشمه و رود که این عنوان از قسمتی از شعری که در متن آمده گرفته شده‌است. ارتباط این عنوان با امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف همانطور که در متن آمده‌است این است که ایشان نیز مانند چشمه و رود به انسان زندگی می‌بخشند، و با موضوع کتاب متناسب است.


این کتاب در سه بخش تهیه و تنظیم شده یک بخش شعر، یک بخش رنگ‌آمیزی و یک بخش آموزش اعداد، این جلد کتاب در مورد از لحظه تولد امام و غیبت ایشان است که در هر صفحه جمله‌ای در این‌باره آورده شده با تصویری متناسب با آن و در صفحه مقابل آن همان تصویر بدون رنگ آمیزی جهت رنگ‌آمیزی کودکان و شعری متناسب با آن جمله و تصویر آورده شده‌است. در این صفحات اعدادی نیز وجود دارند که یا مربوط به بحث امام زمان هستند مثلا مثل تاریخ تولد ایشان، تعداد یاران ایشان که بچه می‌توانند این اعداد را نیز از این طریق بیاموزند یا برای امتیاز در صفحه نقاشی آورده شده و امتیاز کامل آن هم 313 است.


در ابتدای کتاب نیز بخشی برای وارد کردن نام و مشخصات بچه‌ها آورده شده که جهت استفاده در کلاس درس یا شرکت در مسابقه می‌توانند آنها را پر کنند.

نقاشی‌ها و شعر‌ها همگی متناسب با جمله هستند، هدف اصلی نویسنده آشنا کردن بچه‌ها با مفاهیم مهدوی بوده که در آن از شعر و نقاشی نیز کمک گرفته‌است و یکی از دلایل موفقیت اثر نیز همین است.
قطع، حجم، صفحه آرایی، همگی متناسب با مخاطب کتاب که کودکان هستند، می‌باشند.


3- مثل گل نرگس:

مثل گل نرگس


کتاب حاضر سومین جلد از مجموعه شکوفه‌های امید است با نام مثل گل نرگس، این جلد از کتاب نیز مانند جلدهای قبل از سه بخش شعر، رنگ آمیزی و آموزش اعداد تشکیل شده‌است. کتاب حاضر کتابی مصور است که جنبه آموزشی و سرگرمی برای کودکان دارد.

در ابتدا جمله‌ای در مورد امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیان شده گاهی در مورد زمان تولد ایشان،گاهی به امامت رسیدنشان، گاهی غیبتشان و... که تصویرگر مطابق با همین اطلاعات داده شده تصاویری را ترسیم کرده‌است که در یک صفحه این تصویر رنگ شده‌است و در صفحه مقابل آن همان تصوی بدون رنگ تکرار شده تا کودکان با ذوق خود به رنگ آمیزی آن بپردازند. علاوه بر آن شعری نیز توسط شاعر کتاب و متناسب با جمله مربوطه سروده شده‌است که کودکان را بیشتر با فضای کتاب درگیر کند، علاوه بر آن اعدادی نیز در هر صفحه و متناسب با هم جمله مربوطه که گاهی به زمان غیبت امام مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، گاهی به سن به امامت رسیدن ایشان و... نشان داده شده که یکی دیگر از اهداف کتاب که آموزش اعداد نیز را هم تامین می‌کند.

عنوان کتاب با موضوع مورد بحث کتاب که امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است هماهنگی دارد. موضوع کتاب هم در مورد آشنایی کودکان با امام عصرشان است که نویسنده با بکارگیری رنگ آمیزی و شعر فضای کتاب را متناسب با مخاطب خاص کتاب قرار داده‌است و به ترتیب به هدفش که جذب و آموزش کودکان است رسیده‌است و در این هدف موفق بوده‌است.

قطع، حجم، صفحه آرایی، طرح جلد کتاب همگی مناسب و متناسب با محتوا و مخاطب خاص آن است.
نکات مطرح شده در این جلد از این قبیل است: مکان تولد امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، سن رسیدن ایشان به امامت، مدت زمان غیبت کبری ایشان.


4- مثل باران بهاری:

مثل باران بهاری


کتاب حاضر جلد چهارم از مجموعه شکوفه‌های امید، با نام مثل باران بهاری، عنوان‌ای جلد نیز با محتوای کلی کتاب مطابقت دارد.

موضوع کتاب در مورد شناساندن امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به کودکان در قالب و فضای فکری متناسب با آنهاست. سبک کتاب و محتوای و ساختار آن، تصاویر استفاده شده در آن همگی با مفاهیم کلی کتاب متناسب است.

هدف نویسنده ایجاد نزدیکی و دوستی بین کودکان و امام زمان است که این کار با نزدیک شدن به دنیای کودکانه و کمک گرفتن از فضاهای فکری آنها انجام داده و این اطلاعات را در این قالب‌ها برده تا فهم و درک آنها برای کودکان سخت و مشکل نباشد. نویسنده در یک کتاب هم به آموزش اعداد به کودکان می‌پردازد، هم این اطلاعات را در قالبی شاد و مناسب حال کودکان با استفاده از رنگ آمیزی و تصاویری رنگارنگ و ایجاد فضایی صمیمی به کودکان عرضه می‌کند. که این روش بیسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد‌بود.

قطع، حجم، صفحه آرایی، طرح جلد کتاب مناسب و متناسب با موضوع و مخاطب خاص کتاب است.


5- مثل خورشید پشت ابر:

مثل خورشید پشت ابر


کتاب حاضر جلد پنجم از مجموعه شکوفه‌های امید است، عنوان کتاب "مثل خورشید پشت ابر" است که از یکی از جملات داخل کتاب که" امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در دوران غیبت همانند خورشید پشت ابر است"، گرفته شده‌است. که عنوان با مفهوم کلی کتاب متناسب‌است.

سبک کتاب و اسلوب نگارشی آن نیز متناسب با مخاطب خاص آن است.

هدف نویسنده و ایده کلی او شناساندن امام زمان به کودکان و ایجاد رابطه نزدیک با ایشان بوده‌است که این کار را به کار‌گیری سه بخش در کتاب حاضر و دیگر کتاب‌های وابسته به این مجموعه انجام داده‌است، سه بخش رنگ آمیزی، شعر و آموزش اعداد. در ابتدا جمله‌ای در باب معرفی آن حضرت آورده شده است که متناسب با همان جمله تصویر رنگ‌آمیزی شده برای درک بیشتر کودکان و تکرار همان تصویر به صورت رنگ نشده برای کودکان و به منظور ارتباط برقرار کردن بیشتر کودکان با کتاب است. به همین ترتیب شعر و اعدادی مرتبط با متن وجود دارد که درک و فهم کودکان و زیبایی اثر می‌افزاید.

قطع، حجم، صفحه‌بندی، طرح روی جلد همگی مناسب و متناسب با مخاطب خاص کتاب است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی