به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

به سوی ظهور

مهدویت و امام زمان (عج)

هدیه ثواب قرائت قرآن به امام زمان (علیه السلام)

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۵ ب.ظ | بازدید: ۴۴۱۴ | دسته بندی: وظایف منتظران

یکی از وظایف منتظران؛

اهداء قرائت قرآن به امام زمان(عج)

اهداء قرائت قرآن به امام زمان

بر اساس نقل برخی از بزرگان یکی از آداب ویژه ماه مبارک رمضان ختم قرآن می‌باشد. و در برخی از روایات ‏منقول از اهل بیت (علیهم السلام) چنین آمده که اصحاب، ثواب ختم قرآن را به ساحت مقدس پیامبر و امامان ‏معصوم (علیهم السلام) هدیه می‌کردند که حضرت ثواب این عمل را، معیت با ایشان (علیهم السلام) در قیامت ‏بیان کردند در روایت علی بن مغیره از امام کاظم (علیه السلام) چنین می‌خوانیم:‏


على بن مغیرة گوید: به حضرت أبى الحسن (کاظم) (علیه السلام) عرض کردم: که پدر من از جدّ شما ‏پرسیده از ختم قرآن در هر شب؟ و جدّ شما فرموده بود: هر شب، و به او عرض کرده بود: در ماه رمضان؟ جدّ ‏شما فرموده بود: و در ماه رمضان،
پدرم به او عرض کرده بود: آرى هر چه توانائى داشته باشم (بخوانم)؟ و پدرم ‏چنین بود که چهل بار قرآن را در ماه رمضان ختم میکرد و من نیز پس از پدرم (به همین اندازه‌‏ها) ختم میکنم ‏گاهى بیشتر و گاهى کمتر به اندازه فراغت و شغلم و به اندازه نشاط و کسالتم.
و چون روز عید فطر شود یک ‏ختم آن را هدیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) کنم، و یکى را هدیه على (علیه السلام) و یکى را هدیه حضرت فاطمه (علیها ‏السلام) و همچنین براى هر یک از ائمه (علیه السلام) تا برسد به شما که براى هر یک یکى هدیه کنم و تا باین حال ‏رسیده‌ام چنین کرده‌‏ام، براى من در برابر این عمل چه پاداشى هست؟
فرمود: پاداشت این است که روز قیامت ‏با ایشان باشى،
گفتم: اللَّه اکبر! این است پاداش من؟
تا سه بار فرمود: آرى.‏ [1]

در رابطه با این روایت نکته مهم این است که علی بن مغیره، ختم قرآن را به امام وقت خویش (موسی بن ‏جعفر علیه السلام) هدیه می‌کند در حالیکه زنده می‌باشد که مورد تأیید و تقریر امام علیه السلام ‏می‌باشد. از همین رو خواندن قرآن و اهداء ثواب آن به وجود مقدس امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) یکی ‏از آداب منتظران در زمان غیبت ذکر شده است.
بنابراین هدیه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان علیه السلام (و نیز سایر ائمه علیهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ایشان در قیامت می‌شود.

[1] 
اصول کافى ، جلد 4 صفحه : 422 روایة : 4 
وسائل الشیعة -الإسلامیة ، جلد: 4  صفحه: 864

منابع:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی