امام مهدی(عج) از دیدگاه امام حسن مجتبی (علیه السلام)
روزگار پر آشوب عهد امام حسن مجتبی(ع) موجب شد که شیعیان نتوانند احادیث طولانی فراوانی از آن حضرت بشنوند و برای نسل های بعدی روایت کنند، از این رهگذر روایات مربوط به حضرت ولی عصر(عج) نیز از آن حضرت کمتر روایت شده است که آنچه به دست ما رسیده در اینجا میآوریم:
"بعد از امضای قرارداد صلح با معاویه برخی از شیعیان ناآگاه به خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسیده، او را برای پذیرش صلح سرزنش کردند. امام حسن(ع) فرمود:
شما نمیدانید که من برای شما چه کردهام؟! به خدا سوگند آنچه من انجام دادهام برای شما از تمام این جهان سودمندتر است. مگر نمیدانید که من امام شما هستم؟! اطاعت من بر همهی شما واجبست، و به صریح فرمایش رسول اکرم(ص) یکی از دو سروران جوانان بهشتی هستم؟! مگر نمیدانید که هنگامی که حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد و جوانی را کشت و دیوار را تجدید بنا کرد حضرت موسی خشمگین شد، زیرا سبب و حکمت آنها را نمیدانست، ولی کارهای حضرت خضر درنزد خدا صحیح و بیاشکال بود. مگر نمیدانید که هر یک از ما بر گردنش بیعت طاغوت زمانش خواهد بود. به جز قائم ما که حضرت عیسی در پشت سر او نماز میخواند و خدای تبارک و تعالی ولادتش را مخفی نگه میدارد و خودش را در پشت پردهی غیبت نهان میسازد تا به هنگام ظهور، بیعت احدی در گردن او نباشد". (1)
"التاسع من ولد اخی الحسین ابن سیده الاماء، یطیل الله عمره فی غیبته، ثم یظهره بقدرته فی صورة شاب دون اربعین سنة، ذلک لیعلم ان الله علی کل شیء غدیر".
"نهمین فرزند برادرم حسین(ع) فرزند سرور کنیزان ست، خداوند در زمان غیبت عمرش را بسیار طولانی میکند و آنگاه او را به صورت جوانی کمتر از 40 ساله ظاهر میسازد. تا دانسته شود که خداوند به هر چیزی قادر است." (2) .
"لایکون الأمر الذی تنتظرون حتی یبرء بعضکم من بعض و یتفل بعضکم فی وجوه بعض و یشهد بعضکم علی بعض بالکفر و یلعن بعضکم بعضا".
"این امر که فرارسیدن موعد آن را انتظار میکشید واقع نمیشود مگر بعد از آنکه برخی از شما برخی دیگر بیزاری بجوید، و برخی در صورت برخی آب دهان بیندازد و بعضی از شما بعضی دیگر را کافر بداند و یکدیگر را لعن کنند".
عمیر میگوید عرض کردم: چنین زمانی چه ارزشی دارد؟ امام(ع) فرمود:
"الخیر کله فی ذلک الزمان، یقوم قائمنا و یدفع ذلک کله".
"همهی خیرها در آن زمانست، زیرا قائم ما قیام میکند و همهی این حوادث را از بین میبرد".(3)
"تصطلح فی ملکه السباع، و تخرج الأرض نبتها، و تنزل السماء برکتها، و تظهر له الکنوز، یملک ما بین الخافقین، فطوبی لمن ادرک ایامه و سمع کلامه".
"در زمان او درندگان با یکدیگر سازش میکنند، زمین گیاهانش را خارج میکند، آسمان برکاتش را فرو میفرستد، گنجهای نهفته در دل زمین برای او ظاهر میشود. بین شرق و غرب عالم تحت سیطرهی او در میآید. خوشا به سعادت کسی که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد".(4).
"لموضع الرجل فی الکوفة احب الی من دار فی المدینة".
"جای یک پا نهادن در کوفه برای من از یک خانه در مدینه محبوبتر است".(5)
در روایات فراوانی از ارزش والای زمین در کوفه در عهد حضرت ولی عصر(عج) گفت و گو شده است، و آن بسیار طبیعی است، زیرا کوفه یایتخت حکومتی خواهد بود که بر زمین و زمان فرمانروایی خواهد نمود.
"اسعد الناس به اهل الکوفة".
"خوشبختترین مردم در زمان ظهور، مردم کوفه هستند".(6)
چه سعادتی بالاتر از اینکه انسان در شهر حضرت ولی عصر(عج) زندگی کند و هر روز در پشت سر او اقتدا کرده فرائض دینی را انجام دهد و پرسش های خود را بی واسطه از قبله ی خود مقصود و کعبه ی موعود بپرسند و هر روز دیدگانش با دیدار آن آفتاب عالم تاب نورانی شود و معارف الهی را از سرچشمهی زلال علوم آل محمد(ص) فرا گیرد.
"امام جواد(ع) روایت میکنند که روزی حضرت علی(ع) درحالی که به دست سلمان تکیه داده بودند وارد مسجد الحرام شدند و امام حسن مجتبی(ع) در محضر آن حضرت بود، در آن هنگام مردی نیکو صورت که جامههای زیبا بر تن داشت وارد شد و به خدمت امیرمؤمنان(ع) عرض ادب و تقدیم سلام نمود، سپس گفت: من از محضر شما 3 پرسش میکنم، اگر آنها را پاسخ فرمائید، میفهمم که این مردم به شما ستم کردند و حق شما را به ناحق غصب کردند، امیرمؤمنان فرمود: آنچه میخواهی بپرس.
چون آن مرد سؤالاتش را پرسید، امام(ع) به فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) رو کرد و فرمود: ای ابومحمد سؤالات این مرد را پاسخ بگو.
چون امام حسن مجتبی(ع) هر 3 پرسش را پاسخ گفت، آن مرد به وحدانیت خدا و رسالت رسول اکرم گواهی داد و سپس به امامت امیر مؤمنان(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) گواهی داد و آنگاه امامها را یکی پس از دیگری شمرد و به امامت هر یکی شهادت داد تا به امام حسن عسکری(ع) رسید و آنگاه گفت:
"و اشهد علی رجل من ولد الحسن لا یکنی و لا یسمی حتی یظهر امره، فیملأها عدلا کما ملئت جورا".
"و گواهی میدهم به امامت فرزند امام حسن -عسکری - که نام و کنیهاش گفته نمیشود تا روزی که ظاهر شود و جهان را پر از عدالت کند، آنچنان که پر از ستم شده است".
آنگاه امیرمؤمنان را تودیع کرد و از مسجد خارج شد.
امیرمومنان(ع) خطاب به امام حسن(ع) فرمود: ای ابومحمد برخیز و این مرد را تعقیب کن. امام حسن مجتبی(ع) بلند شد و به دنبال آن مرد حرکت کرد، لحظاتی بعد برگشت و عرض کرد: این مرد تا از مسجد خارج شد اصلا متوجه نشدم که کجا پای نهاد و به کجا رفت!!.
امیرمؤمنان فرمود: آیا این مرد را شناختی؟ امام حسن(ع) عرض کرد: خدا و پیامبر و امیرمؤمنان داناترند. امیر مؤمنان فرمود: او حضرت خضر بود". (7)
طبق روایات فراوانی حضرت خضر(ع) زنده است و در فرصتهای مناسب در مجلس امامان معصوم(ع) حضور مییافت و اینک در خدمت حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین له الفداء میباشد و جزء 30 نفری است که همواره در ملازمت آن حضرت هستند و خداوند به وسیلهی آنها رفع غربت از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان(ع) در زمان غیبت مینماید.(8)
پینوشتها:
1 - اعلام الوری، ص 401.
2 - یوم الخلاص، ص 170.
3 - بشارة الاسلام، ص 81.
ما این حدیث را به پیروی از صاحب "بشارة الاسلام" از امام حسن مجتبی(ع) نقل کردیم ولی صاحب "عقد الدرر" آنرا از امام حسین(ع) نقل کرده است (عقدرالدرر، ص 64) و پژوهشگر معاصر آقای علیاکبر غفاری در پاورقیهای سودمند خود بر کتاب پرارج "غیبت نعمانی" یادآور شده که این حدیث در برخی نسخه ها از امام حسن(ع) و در برخی دیگر از امام حسین(ع) نقل شده است. (غیبت نعمانی، پاورقی ص 205)
4 - یوم الخلاص، ص 374.
5 - بحارالانوار، ج 52 ص 386.
6 - یوم الخلاص، ص 375.
7 - اصول کافی، ج 1 ص 441.
8 - غیبت شیخ طوسی، ص 102.
تألیف: محمد خادمی شیرازی